Rafie Tehrani

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 16 mei 2003

Schriftelijke vragen aan het college van B & W

Betreft: Schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording

De afgelopen tijd heeft u - in de pers maar ook in de Raadszaal - geregeld uitlatingen gedaan over uw sociale beleid ten opzichte van asielzoekers die in onze stad wonen. Mensen die al langer in Nederland zijn, geïntegreerd zijn, schoolgaande kinderen hebben en die wellicht onder het landelijke 'specifiek pardon' zullen gaan vallen zouden niet uit hun huis gezet worden. Dit zou dan bereikt worden door het Rijnmondse politiecorps niet mee te laten werken aan uitzettingen door de COA. Een loffelijk streven, waar wij volledig achter staan.

Toch valt dit beleid in de praktijk soms lelijk tegen. Een ons bekende asielzoekersfamilie, de familie Rafie Tehrani bestaande uit vader (een politieke vluchteling), moeder en twee zoons, al acht jaar in Nederland, is half februari j.l. hun huis uitgezet. Ook van financiële voorzieningen kan deze familie geen gebruik meer maken. Er lopen nog drie (sub)procedures voor deze mensen, ze hebben een W-document waarin staat dat ze nog tot 25 september 2003 welkom zijn in Rotterdam en het lijkt ons dan ook dat de familie zeker zal gaan vallen onder het pardon. Volgens hun advocaat zijn de nog lopende procedures zeker niet kansloos.
De ouders spreken redelijk Nederlands, de zoons van 17 en 19 jaar volgen respectievelijk het VWO en de HAVO en spreken eigenlijk alleen maar Nederlands, geen Farsi (Iraanse taal).
We mogen dus concluderen dat ze zeker voldoen aan uw criteria. De situatie is nu echter zo dat deze familie volkomen afhankelijk is van vrienden en kennissen voor onderdak en geld. Dit zorgt voor veel ellende, met name voor de zoons, die toch elke dag naar school proberen te blijven gaan.

We hebben begrepen dat inmiddels de politie goed aangestuurd wordt; recentelijk is een uitzetting door de COA verijdeld namens de gemeente Rotterdam. Helaas hebben we ook begrepen dat deze familie, met vele anderen in een soortgelijke situatie, tussen wal en schip valt en niet alsnog geholpen kan worden. Let wel: als de familie Rafie Tehrani nu uit haar huis gezet zou worden konden ze hulp van u verwachten; nu ze de pech hebben dat het al gebeurd is kunnen ze niet op hulp van de gemeente rekenen. Hoeveel soortgelijke gevallen lopen er op dit moment dakloos rond door Rotterdam?

We hebben de volgende vragen voor u:

1. Bent u bekend met deze familie en hun probleem?
  2. Bent u het met ons eens dat deze familie en anderen in een soortgelijke situatie op een lelijke manier tussen wal en schip raken?
  3. Vindt u dit rechtvaardig?
  4. Als u dit ook een onrechtvaardige situatie vindt, kunt u dan deze mensen alsnog (tijdelijke) huisvesting en leefgeld bieden?

Met vriendelijke groet,

SP fractie