PvdA-Noord tegen meer sociale woningbouw SP motie haalt het bij tweede stemming niet

17 mei 2003

De deelgemeente Noord zal niet bij de gemeente en stadsregio pleiten voor meer sociale woningbouw. Met een motie riep de SP-deelraadsfractie op tot een herziening van het volkshuisvestingsbeleid, omdat het duidelijk is dat de woningmarkt van betaalbare sociale huur- en koopwoningen op slot zit. Toen de motie voor de eerste maal, op 3 april, in stemming werd gebracht, gaf de PvdA deelraadsfractie haar steun (tegen het advies van haar dagelijks bestuurder). Omdat de stemmen staakten (9 voor, 9 tegen) werd er nogmaals over gestemd in de vergadering van 15 mei. De PvdA trok toen haar steun in, omdat zij niets zag in het op de korte termijn herzien van de woonvisie waarin de deelgemeente onomwonden slechts voor middelduur en dure nieuwbouwwoningen kiest.

SP-deelraadslid Mathijs Spaas betreurt deze onbegrijpelijke ommezwaai: "Iedereen ziet dat het eenzijdig bouwen voor de markt in de stad er toe leidt dat je de mensen die afhankelijk zijn van goedkope huur of koopwoningen uit hun huizen jaagt, en dat je van hen zogenaamde herstructureringsnomaden maakt." Waar die mensen terechtkomen is niemand bekend. Buiten de ruit en in de omliggende gemeenten wordt ook geen sociale woningbouw gepleegd. Het gemeentebestuur wijst slechts de buurgemeente op hun verantwoordelijkheid, maar wil die zelf niet nemen.
De theorie zou erop neerkomen dat de mensen met de laagste inkomens in de huizen zouden kunnen trekken van mensen met een iets beter inkomen. Die zouden namelijk naar de iets duurdere woningen in de wijk verhuizen, om een goedkopere achter te laten. In principe zou er met de bouw van één dure woning een keten van zes gezinnen doorstromen.
Spaas: "Helaas, dat is slechts theorie. Die doorstroom stokt: de mensen gaan niet in economisch slechtere tijden duurder wonen. Zeker niet nu de huizenprijzen de afgelopen jaren zo hoog gestegen zijn. Het huidige beleid zorgt er dan alleen voor de bouw van duurdere woningen: een riante keuzevrijheid voor mensen die het zich financieel kunnen veroorloven om de paar jaar van huis te wisselen. De overheid bouwt voor de luxe woonafwisseling, zoals elk seizoen de haute couture voor de afwisseling van hun nieuwe outfit zorgt. Ik ben echter van mening dat in een beschaafde samenleving de overheid hoort te zorgen voor de huisvesting van mensen die vanwege hun krappe beurs de markt niet kunnen beïnvloeden."

De SP motie riep op dat deelgemeente, gemeente en stadsregio hun verantwoordelijkheid weer zouden nemen, en afzien van het eenzijdig bouwen voor de markt. De motie was een kopie van een motie van de PvdA uit deelgemeente Feijenoord, die het daar met steun van SP en GroenLinks wel had gehaald. GroenLinks stemde in Noord verdeeld. De PvdA zag er helemaal geen brood in, om op dit moment de woonvisie van Noord te herzien.
"Nu door het college van Leefbaar Rotterdam, VVD en CDA het erfpachtstelsel op de schop is genomen, zal het voor de overheid op de langere termijn alleen maar duurder worden om nog ergens sociale woningbouw te plegen. Het was daarom een uitgesproken moment om een signaal voor meer sociale woningbouw af te geven, in plaats van het beleid te gedogen dat er helemaal geen oog voor heeft. Dan kan je volgens mij ook niet alleen wijzen naar omliggende deelgemeenten, de stad en de omliggende gemeenten om hun verantwoordelijkheid te nemen. Je bent het ook aan je eigen inwoners verplicht om je eigen steentje bij te dragen," aldus Spaas.

Mathijs Spaas, SP-raadslid deelgemeente Noord

Zie ook: de motie