Rotterdam voor Vrede

10 april 2003

Rotterdam voor Vrede

Aan de leden van de gemeenteraad van Rotterdam,

Geachte collega's,

De slag om Bagdad lijkt gewonnen, maar helaas lijkt de vrede nog ver weg. Het regime van de gehate dictator Saddam lijkt verslagen. Laten we hopen dat de Iraakse bevolking snel in vrede en veiligheid zal kunnen leven en dat de democratie hersteld kan worden. De SP is daar niet gerust op en maakt zich erg veel zorgen over het toenemende aantal burgerslachtoffers bij deze "regime-change" door middel van een preventieve oorlog.
Al voor deze oorlog begon hebben wij protest aangetekend tegen het gebruik van de Rotterdamse haven ten behoeve van Amerikaans oorlogsmateriaal. Vandaag is onze haven opnieuw verzamelplaats voor tanks en ander wapentuig, dat richting Irak gezonden gaat worden. Maar nu is de oorlog inmiddels in volle gang. Een oorlog die elke rechtsgrond mist en waaraan de SP geen enkele medewerking zou willen geven. Door toch ons grondgebied ter beschikking te stellen aan het leger van de VS maakt Rotterdam zich medeplichtig.
De SP-fractie veroordeelt de medewerking van het gemeente bestuur met alle kracht en roept op tot protest. Nieuwe schriftelijke vragen of een nieuw debat in de raad voegen op dit moment weinig toe. Toch willen wij het protest tegen deze oorlog en de medewerking daaraan door de gemeente Rotterdam verder verbreden en verdiepen. Door actief het debat met de voorstanders aan te gaan en door op ruime schaal mee te werken aan de verspreiding van de verklaring van Rotterdam Voor Vrede.

Niet in mijn naam en niet in mijn stad

Onder die kop heeft de SP samen met anderen het initiatief genomen voor "Rotterdam voor Vrede". Zie www.rotterdamvoorvrede.nl
Hierbij roepen wij al onze collega's op die verklaring te ondertekenen. Ook willen wij hen vragen ons te helpen hiervoor actief te werven. Dat kan bij buren en bekenden, dat kan op de markt, dat kan op het werk.
Zelf stellen we voor om aanstaande donderdag 17 april, in de lunchtijd voor de aanvang van de raadsvergadering van 12.30 tot 13.30 gezamenlijk aan voorbijgangers op de Coolsingel te vragen de verklaring te ondertekenen.
Doet U mee?

Graag een spoedige reactie,
Met collegiale groet,

Theo Cornelissen, fractievoorzitter SP gemeenteraad van Rotterdam, tel. (010-) 466 80 92 of (06-) 20 43 01 96