Bomen Afrikaanderwijk

Bomen Afrikaanderwijk

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 01 april 2003

Betreft: schriftelijke vragen SP, JOOP2000 en de VVD inz. bomenkap Afrikaanderpark

Refererend aan de brieven van de SP van 14 en 20 maart 2003, JOOP van 23 maart 2003 en de WD van 28 maart 2003 aan ons dagelijks bestuur, met daarin vragen over de bomenkap in het Afrikaanderpark delen wij u het volgende mede.

Op het verzoek om een voorlopige voorziening te treffen heeft de bestuursrechter op vrijdag 28 maart jl. de uitspraak gedaan deze niet te honoreren, waardoor de uitvoeringswerkzaamheden om het goedgekeurde IP voor het Afrikaanderpark te realiseren doorgaan.

Overigens heeft de dienst Gemeentewerken wel al eerder enkele bomen in het park gekapt waarvoor geen kapvergunningen nodig waren. Dit betreft bomen met een diameter kleiner dan 15 cm. Daarbij is door werkzaamheden in het park tevens een boom waar een kapvergunning voor is aangevraagd gekapt. Hiervoor is de aannemer aansprakelijk gesteld.

De deelgemeente handelt bij het Afrikaanderpark net als bij de kapvergunning bij de Groene Hilledijk/Dordtsestraatweg conform de wettelijke procedure's en zoals de bestuursrechter heeft bepaald. De kapvergunning aan de Groene Hilledijk/ Dordtsestraatweg is door de deelgemeente verstrekt. Er kan in dit geval echter pas gekapt worden als de art. 19 procedure WRO met betrekking tot een bestemmingsplanwijziging doorlopen is.

Tijdens het overleg met bewoners op 13 maart is door de portefeuillehouder aangegeven dat bij de herinrichting van het Afrikaanderpark een groot deel van de te investeren middelen afkomstig zijn van een subsidie van de Europese Unie. Voorwaarde voor het verkrijgen van de subsidie is dat de werkzaamheden voor de herinrichting van het park dit jaar moeten beginnen conform de eis voortvloeiend uit de toekenning van de D2-gelden van de Europese Unie, dat de herinrichting van de Afrikaanderpark op 31 december 2004 gerealiseerd moet zijn.

In het definitieve IP voor het Afrikaanderpark, zoals dit ook in de wijk is besproken en gepresenteerd, is de bank die door de Koningin was geschonken niet opgenomen. Hoewel wij betreuren dat deze bank door werkzaamheden is beschadigd, zien wij geen grond voor, herplaatsing.

Voor de volledigheid verwijzen wij ten aanzien van de rond het park gevolgde procesgang naar de bijgevoegde toelichting.
Het dagelijks bestuur van de deelgemeente Feijenoord,

N.H.M. Pover - secretaris, J.H.A Henderson - voorzitter

Terug naar de vragen - de reprise of Archief