h

WVG Plannen

14 maart 2003

WVG Plannen

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat
Archief

Rotterdam, 14 maart 2003

Schriftelijke vragen aan het college van B & W

Betreft: Schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording

Geacht college,

Op 13 maart heeft het College versoberingsvoorstellen gepresenteerd voor de uitvoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG).
Het college stelt dat de reserves uitgeput zijn en dat het geld van het Rijk onvoldoende is om de WVG-uitgaven te dekken.

De SP-fractie heeft hier de volgende vragen over:

  1. Hoeveel is er in het verleden uit de WVG-reserve in de algemene middelen gestopt wegens onderbesteding en klopt het dat dit in 1999 en 2000 meer dan 5 miljoen Euro is geweest?
  2. Hoeveel Euro is er de afgelopen jaren aan andere dan WVG-voorzieningen - zoals Recycle IT van MBR - ten laste gebracht van de reserve WVG, om welke voorzieningen gaat het precies en gaat het altijd om incidenteel geld?
  3. Zijn de huidige voorstellen van het college niet in strijd met de eerdere toezegging van wethouder Korthuis bij de evaluatie dat eventuele toekomstige tekorten uit de algemene middelen zouden worden bijgepast?

    Het College stelt Rotterdam vanaf de invoering altijd meer heeft gedaan dan wettelijk verplicht. De uitvoering van de WVG is decentraal met tot nog toe minimale wettelijke verplichtingen. Op grond van knelpunten uit landelijke evaluaties van de WVG hebben de minister van SZW en de VNG op aandringen van de Kamer afspraken gemaakt om de kwaliteit te verbeteren en is een protocol vastgesteld.

  4. Erkent u dat het de bedoeling is dat het Landelijk Protocol WVG adequaat wordt nageleefd?

    In het protocol staat: 'Met het collectief vervoer kan onbeperkt gereisd worden binnen het zorgplichtgebied tegen een tarief dat niet hoger is dan het tarief van de blauwe strippenkaart.'

  5. Is uw voornemen om de strippenkaart te vervangen door een systeem waarbij de cliënt € 1 per rit betaalt dus in strijd met het protocol?
  6. Klopt het dat het bij 80% van de ritten die mensen via de WVG maken om 1 zone dus 2 strippen gaat en dat het in deze gevallen dus om een prijsverhoging van 25% gaat?
  7. Is uw voornemen om de dienstverlening te versoberen tot een maximum van 300 reiszones per persoon niet strijdig met onbeperkt reizen zoals in het protocol staat?

    Een maximum van 300 reiszones betekent een flinke beperking vooral als je regelmatig ritten moet maken waarbij je meerdere zones overschrijdt.

  8. Hoeveel mensen die gebruik maken van WVG-vervoer overschrijden thans dit maximum en met hoeveel reiszones?
  9. Heeft u inzicht in de gevolgen van deze maatregelen bijvoorbeeld met betrekking tot werk of deelname aan het maatschappelijk verkeer?

    In het protocol staat dat onder de gemeentelijke zorgplicht ook regionaal vervoer valt en wel op basis van jurisprudentie van de CRvB van ongeveer 15 km vanaf het vertrekadres.

  10. Is uw voornemen om het gemeenteoverschrijdend vervoer af te schaffen dus in strijd met het protocol?
  11. Hoeveel WVG-gebruikers maken nu gebruik van gemeenteoverschrijdend vervoer en wat betekent het concreet voor deze mensen indien dit wordt afgeschaft?
  12. Heeft TraXX een dekkend systeem? Zo nee, hoe zit dat in de regio rond Rotterdam?

    Het College is ook van plan het kamer tot kamer-vervoer te vervangen door deur tot deur vervoer.

  13. Welke percentage van de gebruikers maakt nu gebruik van dit kamer tot kamervervoer?
  14. Betekent het afschaffen van kamer tot kamer dat een gehandicapte voor de deur wordt gezet afhankelijk wordt van een vriendelijke voorbijganger om hem/haar verder te helpen?
  15. Heeft u deze maatregelen met de gebruikersgroepen besproken en wat was hun reactie hierop? Zo nee, waarom niet?
  16. Durft u te stellen dat na de door uw voorgenomen wijzigingen gehandicapte Rotterdammers nog zoveel mogelijk kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven op een vergelijkbare wijze als de niet gehandicapte mens, zijnde een van de uitgangspunten van de WVG?

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail

Zie ook: het persbericht

Terug naar Archief

U bent hier