SP fractie stelt vragen verhuizing BOA

7 maart 2003

SP fractie stelt vragen verhuizing BOA

SP-fractie stelt vragen over problemen bij gedwongen verhuizing van de Bewonersorganisatie Afrikaanderwijk en onttrekking van acht woningen aan de woningvoorraad.

De Bewonersorganisatie Afrikaanderwijk moet gedwongen verhuizen voor de uitbreiding van het kantoor van Vestia aan de Hilledijk. Tegelijkertijd wil Vestia acht goede en bereikbare huurwoningen onttrekken aan de woningmarkt ten behoeve van dezelfde kantooruitbreiding.
Hoewel dit twee op zich zelf staande zaken zijn wordt de BOA verzocht door Vestia om de bezwaren van de BOA en de bewoners van de Afrikaanderwijk tegen de woning onttrekking stop te zetten.
Dit is naar ons inzien ongeoorloofde dwang. De BOA kan namelijk de bewoners niet dwingen om hun bezwaren in te trekken en moet de vrijheid hebben om bezwaren te kunnen indienen en te handhaven. De deelgemeente Feijenoord lijkt zich terug getrokken te hebben als partij in deze zaak ondanks dat zij een dubbele relatie in deze heeft met de BOA. De deelgemeente is namelijk hoofdhuurder van het pand dat word gehuurd door de BOA aan de Hilledijk en subsidie verstrekker van de BOA.

De deelgemeente zal ook een (ver-)bouwingsvergunning moeten afgeven voor de acht huurwoningen. Wij vragen ons dan ook af op welke gronden dit zal gaan gebeuren, aangezien de deelgemeente meerdere malen heeft gezegt niet aan de onttrekking van goede, sociaal berijkbare woningen te zullen meewerken. DS+V heeft op 5 september 2002 een negatief advies gegeven voor de onttrekking van de woningen en slechts dertien dagen later wijzigd zij haar advies.
Wij vragen ons af wat voor dringende gronden er zijn om het advies te wijzigen.

Zoals het er nu voorstaat, zal de BOA op 6 april haar kantoren ontruimd moeten hebben en staat er een goed werkende Bewonersorganisatie op straat. De enige manier om dit te voorkomen is bij de rechter ontruimingsbescherming aan te vragen. In deze zelfde zaak zijn er reeds eerder twee rechtszaken gevoerd, die beide door de BOA zijn gewonnen.

Frank Kreukniet, deelraadslid SP-fractie Feijenoord, telefoon (010-)2 15 11 75, E-mail

Zie ook: de vragen