SP-fractie Feijenoord stelt vragen over particuliere beveiliging Entrepotgebied.

3 maart 2003

Sinds 26 februari wordt het Entrepotgebied bewaakt door een particulier beveiligingsbedrijf. Dit bedrijf voert de bewaking uit met twee beambte's, waarvan één hondengeleider. Het bedrijf wordt door de deelgemeente Feijenoord ingehuurd en betaald.
De SP-fractie vraagt zich af of het echt noodzakelijk is om met gemeenschapsgeld particuliere bedrijven in te huren om de publieke ruimte te beveiligen. Dit is ten slotte in de eerste instantie voor behouden aan de politie.

Het bevreemd ons ook dat er geen mensen van Rotterdam Veilig zijn ingezet. De gemeente geeft deze mensen een opleiding en betaald ze. Deze mensen zouden toch zeker in staat moeten zijn om ook hun werk in het Entrepotgebied te doen. De deelgemeente had kunnen kiezen voor een samenwerkingsverband tussen het ingehuurde particulier beveiligingsbedrijf en Rotterdam Veilig. De kosten zouden dan een stuk lager zijn dan nu en mogelijk is er dan een kans voor iemand van Rotterdam Veilig om door te stromen in een reguliere baan.

Ook hebben we vragen of de inzet van een hondengeleider wel gerechtvaardigd is. In de opleiding tot surveillancehond wordt geen aandacht besteed aan het werken met honden in menigten. Als er twee beambte's lopen zou de veiligheid ook gewaarborgd zijn. Indien het uit de hand loopt en er moeilijkheden ontstaan, kunnen zij assistentie van de politie vragen. De hondengeleiders van de politie worden wel regelmatig getraind in de omgang met grote groepen mensen.

Zie ook: de vragen
en het artikel uit het Rotterdams Dagblad