Motie oorlogvrije gemeente

7 maart 2003

Motie oorlogvrije gemeente

In de raadsvergadering van 6 maart heeft Theo Cornelissen een motie ingediend waar in gevraagd wordt aan de Gemeenteraad Rotterdam tot een oorlogvrije gemeente te verklaren. Helaas werd deze motie niet aangenomen, alleen (afgezien van de SP natuurlijk) Groen Links en de Stadspartij stemden voor. De heer Sørensen van Leefbaar Rotterdam vond deze motie zelfs totaal onzinnig. Van dit soort kritiek trekken we ons natuurlijk niets aan!

De Gemeenteraad van Rotterdam in vergadering bijeen op de Raadsvergadering van 6 maart 2003

Constateert dat

• er momenteel geen sprake is van oorlog met Irak,
  • volgens recent opinieonderzoek de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking tegen Nederlandse betrokkenheid bij een nieuwe oorlog is,
  • er desalniettemin door de Nederlandse overheid medewerking wordt verleend aan het vervoer van oorlogsmaterieel en/of manschappen,

Besluit

• dat Rotterdam geen verdere medewerking zal verlenen aan deze bijdrage t.b.v. toekomstige oorlogshandelingen,
  • de gemeente Rotterdam de status van oorlogvrije gemeente te geven, hetgeen inhoudt dat de gemeente alles zal doen wat in haar mogelijkheden ligt om gebruik van transportwegen binnen onze gemeente ten behoeve van het vervoer van oorlogsmaterieel en/of manschappen tegen te gaan en ook anderszins al het mogelijke te doen om te voorkomen dat er vanaf ons grondgebied medewerking wordt verleend aan de voorbereidingen op een nieuwe oorlog.

En gaat over tot de orde van de dag.

Theo Cornelissen, fractievoorzitter SP gemeenteraad van Rotterdam, tel. (010-) 466 80 92 of (06-) 20 43 01 96

Zie ook: brief gemeenteraad