Bomen Afrikaanderwijk

Bomen Afrikaanderwijk

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 14 maart 2003

Betreft: schriftelijke vragen met betrekking tot de bomenkap in het Afrikaanderpark.

Geacht DB,

Naar aanleiding van berichten uit de pers en contacten met bewoners van de Afrikaanderwijk, vragen wij ons af of we te maken hebben met de deelgemeente Feijenoord of met de Gemeente Rotterdam. Terwijl de bezwaarprocedure nog loopt is er al begonnen met het rooien en kappen van de bomen in het park. Ook is de bank die door de Koningin geschonken is aan het park al door grondwerktuigen van een in overheid-opdracht handelende aannemer onherstelbaar beschadigd.

Gezien het bovenstaande, hebben wij de volgende vragen aan u:

1. Klopt het dat de deelgemeente, tegen de wettelijke procedure in, is begonnen met het rooien en kappen van de bomen in het park?
  2. Zo ja, wat zijn de redenen om van een wettelijke procedure af te stappen en een aanvang te maken met de werkzaamheden?
  3. Haalt deze actie van de deelgemeente niet gedeeltelijk de argumenten onderuit, die gebruikt zijn om te protesteren tegen het intrekken van de bevoegdheden door de gemeente Rotterdam over Tram-plus trace, o.a. met betrekking tot de kapvergunningen op de Groene Hilledijk/Dortse Straatweg? (Er mag pas gekapt worden als de gehele wettelijke procedures helemaal doorlopen zijn.)
  4. Heeft u in uw gesprek met de bewoners op donderdag 13 maart 2003 gezegd, dat als de bewoners hun bezwaren tegen de bomenkap niet intrekken, het hele plan voor de aanleg van het park van tafel gaat?
  5. Bent u het met ons eens dat hierdoor u, als overheid, ontoelaatbaar zware druk zet op de bewoners om hun bezwaren van tafel te krijgen?
    U zet ze tenslotte onder druk om af te zien van hun wettelijk recht bezwaar aan te tekenen tegen een door u genomen beslissing en/of afgegeven vergunning.
  6. Het is bijna zeker dat de bewoners hun bezwaren handhaven en ze dreigen nu zelfs naar de rechter te stappen om een voorlopige voorziening aan te vragen.
    En nu u door uw uitspraken (mits het antwoord op vraag 4 'ja', 'zo ongeveer', 'zoiets….', of mischien wel 'mwoagh' is) gedwongen wordt het plan voor de aanleg van het nieuwe park van tafel te vegen, kunt u ons zeggen waar de gelden die bestemd waren voor het park dan blijven?
  7. Als de aanleg van het park van tafel is, gaat de deelgemeente Feijenoord dan de door grondwerktuigen vernielde bank, die door de Koningin aan de bewoners is geschonken, herstellen en herplaatsen?
  8. Als de aanleg van het park gewoon doorgaat, gaat de deelgemeente Feijenoord dan de door grondwerktuigen vernielde bank, die door de Koningin aan de bewoners is geschonken, herstellen en herplaatsen?

Quintijn Rijsdijk, fractievoorzitter SP-fractie Feijenoord, telefoon (010-) 4 19 37 57, E-mail
Frank Kreukniet, deelraadslid SP-fractie Feijenoord, telefoon (010-) 2 15 11 75, E-mail

Zie ook: de reprise en de antwoorden