Bomen Afrikaanderpark wachten op uitspraak rechter

Bomen Afrikaanderpark wachten op uitspraak rechter

Tomaat Persbericht Deelgemeente Tomaat

Rotterdam, 18 maart 2003

Naar aanleiding van de bezwaarschriften die zijn binnengekomen tegen de verleende kapvergunning voor 66 bomen in het Afrikaanderpark, heeft de deelgemeente een nieuw voorstel gedaan aan één van de inititiatiefnemers van de bezwaren, te weten de BewonersOrganisatie Afrikaanderwijk. De BOA heeft negatief gereageerd op dit voorstel en de bestuursrechter verzocht een voorlopige voorziening - dat is een soort kort geding- te treffen. De rechter heeft bepaald dat de deelgemeente op dit moment niet mag kappen en verplanten.

Afgelopen week is Gemeentewerken begonnen met de voorbereidingen voor het verplaatsen van 29 grote bomen in het Afrikaanderpark. Deze werkzaamheden passen in de grootscheepse herinrichting van het Afrikaanderpark en -plein, die naar verwachting eind 2004 gereed is. Op initiatief van de Bewonersorganisatie Afrikaanderwijk (BOA) en de Vogelklas Karel Schot zijn 34 bezwaarschriften ingediend tegen de verleende kapvergunning. Ook de stichting Bomenridders heeft bezwaar gemaakt tegen de vergunning. De ingediende bezwaren gaan vooral over het feit dat de 65 bomen die terugkomen, minder dik zijn dan de bomen die nu in het park staan. Het ontwerp en het inrichtingsplan voor het nieuwe park zijn overigens middels uitgebreide participatierondes samen met bewoners en andere betrokkenen tot stand gekomen.

Voorstel deelgemeente
In het kader van de herinrichting verdwijnen in totaal 78 bomen uit het Afrikaanderpark. Van dit aantal moeten er 66 worden gekapt, 41 bomen worden verplant. Van deze 41 bomen worden 29 grote exemplaren in het park zelf verplant en 12 exemplaren worden herplant buiten het park. Voor deze 12 bomen wordt in eerste instantie een plaats in de Afrikaanderwijk zelf gezocht. Voor de 78 te verdwijnen bomen, komen er 65 nieuwe in het park terug. Naar aanleiding van de bezwaarschriften heeft op donderdag 13 maart een gesprek plaatsgevonden tussen een afvaardiging van BOA en de deelgemeente. De deelgemeente heeft na dit gesprek een nieuw voorstel gedaan over de bomen die in het park terug komen. Het voorstel van de deelgemeente aangaande deze nieuwe bomen houdt in dat drie van de 65 nieuwe bomen een omtrek zullen hebben van 50 tot 60 centimeter en de rest een omtrek van 25 tot 30 centimeter. Bovendien is voorgesteld om grote beschermingskorven rondom de nieuwe bomen te plaatsten. Een belangrijk bezwaar tegen de dunnere bomen was namelijk ook dat dunnere bomen erg gevoelig voor vandalisme zijn.

Rechter
De BOA heeft negatief gereageerd op het voorstel van de deelgemeente en de bestuursrechter verzocht een voorlopige voorziening - dat is een soort kort geding -te treffen. De rechter heeft bepaald dat de deelgemeente op dit moment niet mag kappen en verplanten. De rechter zal zeer binnenkort beslissen of de kapvergunning geschorst is of dat verder gegaan mag worden met het kappen en verplanten, voordat de bezwaarschriften zijn behandeld. Overigens heeft Gemeentewerken wel al enkele bomen in het park gekapt, maar daarvoor was geen kapvergunning nodig. Deze is namelijk alleen noodzakelijk als het gaat om bomen die een grotere omtrek hebben dan 15 centimeter.

Herinrichting
Met de herinrichting van het park is in totaal acht miljoen euro gemoeid. Een groot deel daarvan is afkomstig van een subsidie van de Europese Unie. Voorwaarde voor het verkrijgen van deze subsidie is echter wel dat er nog dit jaar moet worden begonnen met de herinrichting. Op dit moment is nog niet duidelijk of de herinrichting vertraging oploopt door het indienen van de bezwaarschriften en het verzoek tot een voorlopige voorziening bij de rechter.

Terug naar Vragen bomenkap afrikaanderwijk