Laat Wipneus maar komen!

26 februari 2003

Laat Wipneus maar komen!

De gemeente Rotterdam heeft een pot stadsverfraaiing. In 2000 is daar de Westersingel mee opgeknapt. Dat kostte toen 6 miljoen gulden. Op advies van een daarvoor ingestelde commissie, die ook over de plaatsing en aankoop van andere beelden adviseert. Nu heeft de commissie een fraai beeld uitgezocht welke binnen het budget past, dat daarvoor al eerder is vastgesteld.

Het is niet aan politici zich inhoudelijk bezig te houden met kunst. Over smaak valt heel veel te twisten. Daarom is er ook een commissie ingesteld en er moet wel heel veel aan de hand zijn om van hun advies af te wijken.

Sommigen zien in de "Santa Claus" van McCarthy een kerstman met een gestileerde kerstboom en anderen een kabouter met een buttplug of een half gesmolten raketijsje. Het mooie van kunst is dat het bij iedereen een andere emotie kan oproepen. En om een kunstwerk om te rekenen in mogelijk aan te schaffen politie agenten, zoals Leefbaar Rotterdam dat graag doet, is echt gemakkelijk, dat is geen kunst.

Als de stad in kersttijd wordt aangekleed door het bedrijfsleven met lichtgevende rendieren en kerstmannen, wordt er weinig gezeurd. Ook dit geld kan beter worden uitgegeven aan culturele uitingen van hogere kwaliteit. Of aan 'nuttiger zaken' zoals winkelbeveiliging. Dan bemoeien de gemeenteraadsleden er zich ook niet mee, maar laten ze de beslissing aan de filiaalchefs zelf.

Laat het beeld van Wipneus maar komen dan zetten we Pim een blok verder.

Meer informatie: Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail