Deuren blijven dicht voor SP-inspectieteam

11 februari 2003

Deuren blijven dicht voor SP-inspectieteam

Een inspectieteam onder leiding van Tweede-Kamerleden Harry van Bommel en Krista van Velzen, Eerste-Kamerlid Driek van Vugt en de Rotterdamse SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen meldde zich maandagmiddag bij een zwaar beveiligde en vooral gesloten poort van het militair planningscentrum in Capelle aan den IJssel.

Harry van Bommel bij de toegangspoort van het militair planningscentrum in Capelle aan den IJssel

Samen met zestig medestanders wilde het team een burgerinspectie houden bij het bedrijf dat zich bezig houdt met de logistiek en transport van Amerikaans militair materieel in West-Europa en in de Perzische Golf. De SP vindt het ongehoord dat er op Nederlandse bodem een ongewenste oorlog wordt voorbereid en het inspectieteam wilde precies uitvinden wat er precies gebeurt in Capelle.

Aktievoerders bij de hekken met bord "gesloten wegens ongewenste oorlogsvoorbereidingen"

Echter, alle hekken bleven gesloten en de verantwoordelijken bij het centrum weigerden ’hoofdinspecteur’ Harry van Bommel te woord te staan. Via een medewerker van de marechaussee kreeg het Kamerlid te horen dat hij zijn verzoek tot inspectie moest indienen bij de Amerikaanse ambassade. Een kort telefonisch onderhoud met de ambassade leverde geen toestemming op; de hekken bleven dicht in Capelle.

Zie ook: Persbericht Inspectie en Verzet in regio tegen dreigende oorlog (RTV Rijnmond)