Deelgemeente Noord zet moedwillig bomenkap door Deelraadslid opgepakt in poging bomenkap te verhinderen

11 februari 2003

Maandagochtend 10 februari is er een aanvang gemaakt met het rooien van 900 m2 houtopstand voor de komst van een benzinepompstation aan de Gordelweg in deelgemeente Noord. Dit gebeurde terwijl er toezeggingen waren gedaan door het dagelijks bestuur dat er pas bomen gekapt en gerooid zouden worden wanneer alle procedures volledig doorlopen zouden zijn. Er ligt in ieder geval nog een beroep bij de Raad van State, en komende donderdag zou de gemeenteraad zich buigen over een hernieuwd voorbereidingsbesluit om de komst van een benzinepompstation mogelijk te maken. Deelraadslid Mathijs Spaas (SP) probeerde de werkzaamheden te verhinderen, door plaats te nemen tussen de om te zagen bomen. Mathijs Spaas tussen de te rooien bomen. Foto RD 11-02-2003
De politie heeft hem daarvoor vier-en-een-half uur vastgehouden.

Toen bleek dat er met de kap begonnen was, heeft Spaas een spoeddebat hierover aangevraagd en de verantwoordelijke bestuurder mw. Zonneveld verzocht de werkzaamheden stil te leggen. Sinds september 2002 heeft Spaas herhaaldelijk gevraagd om omwonenden een duidelijk inzicht te geven in de stand van zaken rondom de procedures en de vergunningen. In december 2002 heeft hij zelfs een beroep gedaan op de wet openbaarheid van bestuur - die hem het recht zou geven de stukken in te zien voor 10 januari 2003. Tot het moment van arrestatie had Spaas nog geen relevante stukken ter inzage gekregen.

Ter plekke heeft Spaas dagelijks bestuurder Zonneveld nogmaals verzocht de werkzaamheden op te schorten tot na het spoeddebat. Spaas besloot daarop zijn actie door te zetten om de kap te verhinderen door tussen de om te zagen bomen in te gaan staan.

• Het bestuur van de deelgemeente heeft een actieve plicht tot het geven van informatie, opdat deelraadsleden hen kan controleren en omwonenden open en eerlijk het recht kunnen benutten beroep en bezwaar aan te tekenen tegen foute plannen. Op het moment dat de deelgemeente daar in gebreke blijft - en tegen de afspraak in tot kap overgaat - is het niet alleen schandalig dat ik ben aangetast in mijn politieke rechten. Even erg is het dat vele betrokken omwonenden bruusk geschoffeerd worden door dit dagelijks bestuur," aldus Spaas.

Voor meer informatie: Mathijs Spaas, SP-raadslid deelgemeente Noord, tel. (06-) 20 50 9449

Zie ook: het spoeddebat en de schriftelijke vragen