Bomenkap Noord

13 februari 2003

Bomenkap Noord

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Aan het dagelijks bestuur van deelgemeente Noord
3000 BR ROTTERDAM

Betreft: schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording

Rotterdam, 13 februari 2003

Woensdag - de dag na een verhit spoeddebat naar aanleiding van de overhaaste kap van de bomen aan de Gordelweglocatie ter hoogte van nummer 120 - werd ik 's ochtends op de hoogte gebracht van het feit dat ook de zogenaamde 'Els Kuiper'-boom inmiddels omgezaagd was.
'Els Kuiper' boom Het betreft de boom die bij de aanvraag voor een kapvergunning in eerste instantie buiten beschouwing was gebleven. Een aparte procedure voor de aanvraag van een kapvergunning was daarom noodzakelijk voor het rooien van deze els. Nadat de eerder destructieve kap al tot veel commotie leidde bij betrokken omwonenden, is het sneuvelen van deze laatste boom een dubbele domper. Ontdaan over het voorgevallene heeft de SP deelraadsfractie de volgende vragen aan u.

1. Klopt het dat het dagelijks bestuur voor het spoeddebat over de roekeloze bomenkap voor de komst van een benzinepompstation, het advies van de beroep- en bezwaarcommissie over de aangetekende bezwaren naast zich neer heeft gelegd?
  2. Wanneer heeft het dagelijks bestuur gemeentewerken de opdracht gegeven de 'Els Kuiper'-boom te rooien?
  3. In hoeverre heeft het dagelijks bestuur met het besluit en de direct daarop volgende kap het de bezwaarmakers juridisch onmogelijk gemaakt rechtmatige vervolgstappen te ondernemen om de 'Els Kuiper' voor deze kap te behoeden
  4. Waarom heeft u niet kunnen wachten tot het besluit over het hernieuwde voorbereidingsbesluit voor de locatie in de gemeenteraad aan de orde was gekomen?
  5. Waarom heeft het dagelijks bestuur het advies naast zich neergelegd van de beroep- en bezwaarcommissie die de bezwaarmakers tegen een kap in gelijk had gesteld?
  6. Beschikt het dagelijks bestuur over andere inzichten of informatie dan hetgeen aan de beroep- en bezwaarcommissie voorlag?
  7. Is het het dagelijks bestuur ontgaan dat de destructieve bomenkap afgelopen maandag tot veel beroering en emoties heeft geleid bij de betrokken omwonenden?
  8. Waarom heeft het dagelijks bestuur het niet nodig geacht om haar besluit kenbaar te maken tijdens het spoeddebat, maar de betrokken bewoners te laten confronteren met het voldongen en onomkeerbare feit van een gekapte 'Els Kuiper'?
  9. Wanneer en hoe was u van plan om de bezwaarmakers van uw besluit op de hoogte te brengen?
  10. Is u wel mens?

Mathijs Spaas, SP-raadslid deelgemeente Noord

Zie: spoeddebat bomenkap en het persbericht