Betreft: oorlogsvoorbereidingen met gebruikmaking van Rotterdams grondgebied

19 februari 2003

Betreft: oorlogsvoorbereidingen met gebruikmaking van Rotterdams grondgebied

Geachte collega's,

Zoals U al uit de media heeft vernomen zou ik graag op zeer korte termijn een debat in de raad willen voeren over de betrokkenheid van Rotterdam bij de voorbereidingen van de VS voor een oorlog tegen Irak.
Drie weken geleden heb ik deze kwestie al op de agenda gezet in het vragenhalfuur van de raadsvergadering van 30 januari. Daarna heb ik U een brief gestuurd op 3 februari jongstleden. Inmiddels is de situatie drastisch gewijzigd en zijn de toen door burgemeester Opstelten gegeven antwoorden niet meer valide.
Uit eigen bronnen en later via de media zijn we op de hoogte gebracht van omvangrijke wapentransporten vanuit Duitsland via Nederlands grondgebied naar de haven van Rotterdam. De burgemeester heeft U hierover vervolgens gisteren een brief gestuurd. Ook ik betreur het dat mijn brief U pas bereikt nadat de media er al mededelingen over hebben gedaan.
Maar nu terzake:
Bij de firma Steinweg, havennummer 4580 in de Botlek, zijn sinds vrijdag 14 februari Amerikaanse militairen gelegerd. Daar arriveren sinds maandag treinen met Amerikaans oorlogsmateriaal uit Duitsland. Inmiddels zouden ook transporten via de rivier per binnenvaartschepen onderweg zijn. Ook is het eerste zeeschip dat het materiaal naar Irak gaat vervoeren in de Botlek inmiddels bij Steinweg gearriveerd.
De SP is van mening dat deze oorlogsvoorbereidingen in strijd zijn met internationale verdragen, zoals vastgesteld door de Verenigde Naties.
Oorlog en medewerking aan oorlog heeft een bijzondere plaats in de politiek en het kan niet zo zijn, dat wij schouderophalend overgaan "tot de orde van de dag". Ons grondgebied en onze ambtenaren worden gebruikt. Meewerken met als enige motivatie een simpel "bevel is bevel" is ons inziens laakbaar. De SP fractie is van mening dat we ons niet in de rol van "burgemeesters in oorlogstijd" moeten laten dringen.
Daarom is een debat tussen alle gekozen volksvertegenwoordigers van onze gemeente hoogst urgent.
Daarbij kunnen vragen aan de orde komen als:

• In hoeverre is er bij havennummer 4580 sprake van "warzone Botlek"?
  • Zijn deze transporten in overeenstemming met internationale verdragen?
  • Op welke wijze wordt het normale verkeer in onze gemeente door deze transporten gehinderd?
  • Welk beslag leggen deze transporten op onze medewerkers bij de Regiopolitie en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam of andere ambtenaren?
  • In hoeverre is het recht op gewetensbezwaren van onze medewerkers gewaarborgd?
  • Welke materialen worden hier getransporteerd en is er mogelijk ook sprake van nucleaire of andere massavernietigingswapens uit de Amerikaanse wapendepots?
  • Zijn de rampenbestrijdingsplannen van kracht en in hoeverre wordt hier rekening gehouden met de overige veiligheidsvoorschriften, zoals het vuurwerkbesluit?

Ongetwijfeld zullen er vanuit de andere fracties nog andere vragen naar voren komen. Laten we in een spoeddebat de antwoorden op al deze vragen formuleren en al doende de groeiende onrust onder de Rotterdamse bevolking tegemoet komen.
Van mijn kant zou ik de suggestie willen doen om aanstaande vrijdagmiddag het spoeddebat te houden. Er stond al een extra vergadering gepland van de commissie Bestuur en Veiligheid en die zou dan natuurlijk moeten worden verschoven.
In afwachting van uw snelle antwoord, verzend ik dit nu per mail aan alle fractievoorzitters en hoop dat de griffie het ook per post bij de andere raadsleden kan laten bezorgen.

Met vriendelijke groet,

Theo Cornelissen, fractievoorzitter SP gemeenteraad van Rotterdam, tel. (010-) 466 80 92 of (06-) 20 43 01 96

Zie ook: Verzoek aan gemeenteraad: Rotterdam status van 'oorlogvrije gemeente'