h

RET in gesprek met Grijze Roodstaart

26 november 2002

RET in gesprek met Grijze Roodstaart

Tomaat Persbericht Archief Tomaat

Rotterdam, 26 november 2002

Dit najaar voerden de Grijze Roodstaarten (ouderen in de SP) een actie waarbij mensen via kaartjes klachten over stilstaande roltrappen en andere ellende verzamelden. Maandagmiddag ontving de heer van H.J. van Grondelle, de technische sectorchef van de RET, een delegatie van de SP waaronder gemeenteraadslid Theo Cornelissen. De klachten gingen in het bijzonder over het onregelmatig functioneren van roltrappen en liften op de metrostations van Rotterdam.

De heer van Grondelle gaf enkele redenen aan, waaronder de moderne tweerichtings trappen waarvan veel mensen het gebruik niet snappen. Daardoor wordt de noodknop te vaak onjuist gebruikt waardoor de roltrap stil komt te staan. Ten tweede; te veel oude roltrappen, een roltrap gaat ongeveer 20 jaar mee, sommige roltrappen stammen nog uit 1965. Het is enorm duur een tandwiel uit die tijd te vervangen, namelijk 85.000 euro. Van de honderdtwintig roltrappen in metrostations zijn er slechts negenendertig nieuw. Voor de liften zijn mensen vaak erg ongeduldig en vinden een minuutje wachten te lang duren en denken daardoor dat deze lift defect is.

Een beheerder op een metrostation zou de oplossing kunnen zijn, hij zou informatie kunnen verschaffen aan de reizigers over het functioneren van de roltrappen en liften. Ook zou de aanwezigheid van zo'n beheerder misbruik en vandalisme kunnen voorkomen. Dergelijk personeel is kostbaar. Het repareren en vervangen van roltrappen in metrostations is eveneens kostbaar. Kortom de RET heeft meer geld nodig.
Ook kan de RET verweten worden te weinig rekening gehouden te hebben met het gedrag van reizigers.
Op de meeste metrostations zijn vaak geen gewone trappen meer, vaak wordt daardoor onjuist gebruik gemaakt van de roltrappen waardoor de trap stil komt te staan.

Sectorchef van Grondelle beloofde de Grijze Roodstaarten alles te doen om beter naar de mensen en met name de ouderen te communiceren. Ook beloofde hij door vandalisme veroorzaakte vernielingen zo snel mogelijk op te knappen. Want ook de psychologische factor telt hier mee, hoe schoner en heler het station des te vriendelijker en geduldiger de reiziger.

Voor meer informatie:
Frank Grootfaam (06-) 51 06 27 36
Theo Cornelissen
(06-) 20 43 01 96

Zie ook: Actie geslaagd: roltrappen rollen weer

Terug naar Archief

U bent hier