Algemene Beschouwingen - Bijdrage SP fractie deelgemeente Noord
Algemene Beschouwingen - Bijdrage SP fractie deelgemeente Noord
Nieuws Noord
Archief
Voor
de derde maal dit jaar zal de deelgemeente politiek een dansje doen
het
lijkt wel een stroperige processie. Laten we wel wezen: Van het
coalitieprogramma 'Partnerschap als motor' zijn we al huppelend overgegaan naar
het bestuursprogramma 'de Motor van het partnerschap', en zijn we nu aan de volgende
rondedans toegekomen: de begroting voor het jaar 2003. Ik zou deze begroting
de werktitel willen meegeven: 'De motor hapert' of 'Help het motortje verzuipt'
met als ondertitel 'Partner te schappelijk in bezuinigingen'
Mijn bijdrage
mag u dan ook vervolgens beschouwen als 'SP fractie Noord en de kunst van het
motoronderhoud'.
Het bestuur is te schappelijk met bezuinigingen, en kan zich verschuilen achter minder geld dat van gemeentewegen uitgekeerd wordt, en het risico dat de deelgemeente loopt met een aantal onzekerheden die ons boven het hoofd hangen.
- Onzekerheden over wat er met de I/D banen gebeurt. Waar ik nu niet meer over zal zeggen, dan wat iedereen al weet: dat als de I/D banen niet in reguliere banen worden omgezet, maar koelbloedig worden weggesaneerd, er dan niets overblijft aan welzijnsvoorzieningen, reiniging door de buurtservice teams, en dergelijke
- Maar ook de onzekerheid rond de positie van de RET kan de deelgemeente op gaan spelen. Zeker wanneer de kosten voor de reiziger worden opgeschroefd. Op het reguliere OV wordt nationaal bezuinigd, de stadregio stuurt aan op meer kosten voor de reiziger door zone verkleining De RET-directie wil graag verder van de overheid af te staan, wordt gedwongen om een hogere kostendekking na te streven, heeft al onderzocht dat ze meer aan de forens kan verdienen, dan aan de inwoner van deelgemeente Noord. Met die wetenschap, ligt de afbraak van het reguliere OV op de loer. Sterker nog er wordt al op geanticipeerd: buslijnen vervallen, of lijnen en haltes worden samengevoegd. Frequenties van tram en bus worden verlaagd Zo kan de RET op het personeel en op het materieel bezuinigen. Maar hoe we als deelgemeente er nog voor zorgen kunnen dat het reguliere openbaar vervoer niet verder wordt afgebroken, maar juist wordt versterkt - dat is de vraag.
En
de noodzaak voor het versterken van het reguliere OV dat is er. Immers de gevolgen
zullen merkbaar zijn bij het uitblijven ervan: aan de omvang van de verkeersriolen
die we al rijk zijn en aan het aantal verkeersriolen dat nog zal toenemen. Wellicht
is dat ook de angst van het bestuur als zij het in de begroting heeft over de
dominante impact die de mobiliteit niet mag hebben op het beeld en het gebruik
van de buitenruimte in Noord.
Ik wil er geen gewoonte van maken om te
citeren uit het werk van het bestuur
maar ik kan het niet nalaten om te
citeren uit de omschrijving van het prioriteitspunt mobiliteit. (pagina 8 van
boek 1)
Daarin luidt de eerste volledige zin als volgt: "De zorg voor
een samenhangend mobiliteitsbeleid gericht op een evenwichtig in de mobiliteit
voor voetgangers, langzaam verkeer, snel verkeer en openbaar vervoer uitgaande
van het streven naar optimalisering van de bereikbaarheid van de verschillende
wijken in Noord, de verbinding tussen de wijken en het centrum met daarbij als
leidraad dat het effect van deze mobiliteit geen dominante impact heeft op het
beeld en het gebruik van de buitenruimte in de 6 wijken van de deelgemeente Noord."
De zin loopt niet, is te lang
en een enkel woord is fout gebruikt dan
wel vergeten om een duidelijk beeld te krijgen wat het bestuur nu voorstaat met
het prioriteitspunt mobiliteit.
Als je niet het beleidsdoel op pagina 49 leest
- dan is hetgeen ik citeerde niet te begrijpen
Maar uit het beleidsdoel
op pagina 49 begrijp ik dat het vooral het parkeren niet te dominant mag worden.
Ik hoop niet dat dit gemeentebestuur geen oog heeft voor de gevolgen die de afbraak
van het reguliere OV voor de wijken rondom onze verkeersriolen betekent.
Naar de letter van de woorden kan je onder een 'dominante impact van mobiliteit'
trouwens geen geparkeerde auto's verstaan: een geparkeerde auto is allerminst
mobiel. Dominant kunnen de geparkeerde auto's wel zijn
het blik staat waar
we liever kinderen zien spelen. Maar toch mag - om terug te keren naar het onbegrijpelijke
citaat - wat mij betreft bepaalde mobiliteiten een forse dominante impact gaan
krijgen op het beeld en het gebruik van de buitenruimte. Ik heb het al bij de
eerdere rondedansjes om coalitieprogramma en bestuursprogramma genoemd: graag
zie ik meer voorrang aan het langzame verkeer, dus voorrang aan voetganger en
fiets. Laat vooral het aantal voetgangers en fietsers toenemen, en laten we er
ons in ons beleid vooral mee bezighouden die mobiliteiten te stimuleren door de
benenwagen en de fiets ruim baan te geven.
De dominante impact die echter
de groeiende automobiliteit kan hebben, kan niet tegen gegaan worden als tegelijkertijd
het reguliere OV wordt afgebroken. En begrijp me goed, ik zal hier niet pleiten
voor het verplaatsen van een tramspaghetti naar het Proveniersplein. Immers daarmee
worden slechts de problemen rondom het Hofplein naar Noord verschoven. Noch zal
ik me plots als voorstander betonen van het Metro station Statenweg
Ik heb
het over de stadsbus en tram die onze wijken moeten ontsluiten wanneer ik het
over het reguliere OV heb.
De afbraak van het OV zal niet alleen een
inbreuk op het beeld en het gebruik van de buitenruimte tot gevolg hebben
het zal samengaan met een nog dominantere impact op het leefmilieu in Noord: de
gezondheid van degenen die in onze deelgemeente wonen en werken rondom de verkeersriolen,
of onze deelgemeente te voet of te fiets doorkruisen.
De kennis groeit
over de bedreiging van de gezondheid door fijn stof dat verkeer uitstoot - zo
ook groeit de kennis dat planten een belangrijke rol spelen bij het verwijderen
van stof uit de lucht. Een volwassen boom kan op een zeker moment wel 18 kilogram
stofdeeltjes wegvangen. Daarbij is het bladerdek van bossen effectiever bij het
afvangen van stof dan elk andere vegetatie
Kortom naast een krachtig pleidooi
voor regulier openbaar vervoer vanuit onze deelgemeente, zouden we er zelf ook
meer op gespitst moeten zijn dat we vooral volwassen bomen een kans geven rondom
verkeersriolen en in nabijheid van de A20
En daarmee ben ik weer
uitgekomen bij de schandpaal waar ik het deelgemeente bestuur bij tijd en wijle
in figuurlijke zin aan zal nagelen: het noodzakelijke groen dat bij de Gordelweg
zou moeten wijken voor een automobiliteit aantrekkend benzine pompstation
Als u regelmatig op www.luchtkwaliteit.rotterdam.nl
kijkt naar de ontwikkeling van het fijne stof rondom de A20 dan schrik je je dood.
In de nacht van 5 november op 6 november tussen 21 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends
kreeg het de kwalificatie "zeer slecht" en tot 10 uur was het slecht.
De breedte van de uitstoot overlapt de Gordelweg
Het is en blijft van de
zotte om daar over te gaan tot de bouw van een benzinestation
Zeker in de
wetenschap dat er in het Liskwartier een tekort is aan groen en een benzinestation
meer verkeer oproept.
Het zou Esso van verantwoord ondernemersschap
getuigen als ze afziet van de Gordelweglocatie, en het op handen zijnde gemeentelijk
benzinepompbeleid afwacht om een alternatieve locatie te vinden. Ondertussen zal
ik dit deelgemeentebestuur blijven achtervolgen in haar dwalingen, zolang de Els
Kuiperboom nog niet gekapt is en het benzinepompstation er nog niet staat. Niet
uit rancune, maar dood eenvoudig: in de wetenschap dat het anders kan en anders
moet
Voortschrijdend inzicht over de problemen met deze locatie of willekeurig
elke locatie in Noord, zou voldoende moeten zijn om het bestuur te bewegen over
de genomen besluiten zich opnieuw te bezinnen.
Dit gezegd hebbende kan
ik terugkeren naar de algemene beschouwing over de begroting.
Bij het
beleid dat deelgemeente Noord in het verleden heeft gevoerd, en pretendeert te
blijven voeren met coalitie en bestuursprogramma, stond de betrokkenheid en participatie
van de mensen die wonen en werken in Noord voorop. Met de keuze waar wel geld
naar toe gaat en vooral met de keuze waar het niet naar toegaat zal uiteindelijk
het schamele vertrouwen in de politiek fors op de proef gesteld.
De invoering
van het duale stelsel heeft er voor gezorgd dat er door de deelraad veel gesteggeld
is over het ontvlechten van bestuur en raad
de orde van vergaderingen en
hoe tot kaderstelling vanuit de raad te komen - kaderstelling die vervolgens uitbleef...
Het duale stelsel zou het debat moeten terugbrengen, de politiek interessanter
maken, en ook de betrokkenheid van burgers bij de politiek vergroten. Zeg nu zelf
hebben wij nog enige ijdele hoop dat met het duale bestel die betrokkenheid zou
vergroten?
"Het is nu beter," - zo heb ik dagelijks bestuurder
Van der Donk horen zeggen, "dat de raad het bestuur controleert, in plaats
van de raad zichzelf." Want dat zou volgens hem het geval zijn geweest voor
maart van dit jaar: de oude raad zou zichzelf controleren. Onzin natuurlijk, want
praktisch bezien is het een grote verslechtering van de democratie: het was namelijk
nooit zo dat de raad alleen maar zichzelf controleerde; zij kon gecontroleerd
worden door iedereen en iedereen met stemrecht kan zijn oordeel vellen over het
doen en laten van de deelraadsfracties en deelraadsleden. Het enige dat eigenlijk
vereist is - en daarin verschilt het oude stelsel niet met het duale systeem:
de bestuurder moet de integriteit en de roeping hebben zich in het openbaar te
verantwoorden over zijn bestuurlijke doen en laten.
Echter met het duale
systeem staan nu de deelraadsleden tussen burger en bestuur in
die zouden
de rol als volksvertegenwoordiger op zich moeten nemen, waarmee er in werkelijkheid
een drempel is opgeworpen tussen bestuur en burger. En daarmee zal het duale stelsel
voor de politiek geen zegen blijken. Met het duale bestel op deelgemeentelijk
niveau snijdt de politiek zich in de vingers
de burger zal er:
- of geen boodschap aan hebben en denken dat die politiek maar wat doet,
- of hij zal er verontwaardigd over wezen dat er eigenlijk niks gebeurt.
En
gelijk heeft die verontwaardigde burger: de deelraad heeft eigenlijk maar één
echt wezenlijk besluit genomen dat niet aan ons is opgelegd: de keuze voor fractieondersteuning.
Ik mag dan wel blij zijn dat het bestuur er nu voorstelt het bedrag waar de meerderheid
van de raad voor koos 75.000 Euro met één derde terug te brengen.
Maar dan nog: het jezelf als politiek toebedelen van 50.000 euro voor 2003 - dat
zou ik liever gestoken zien in voorzieningen als het Lispunt, of het Wijkhuis
Oude Noorden
Ik hoor nog steeds graag waarvoor dat bedrag nodig is en wat
de criteria zullen zijn om het geld als fractie te kunnen benutten. Dit is een
vraag aan alle deelraadsfracties. Maar de vraag aan het bestuur zou kunnen luiden:
waarom bent u niet wijzer en zet u de volledige 75.000 euro voor betere doelen
in.
De dualisering is onbegrijpelijk en kost de belastingbetaler nog
geld ook. Met een vergelijking van de staartjes op pagina 151 en 152 kan je enigszins
een indruk krijgen wat de invoering van het dualisme in Noord alleen al kost:
- Grofweg een begrote
uitgave van 830.000 Euro (over 2002 en 2003 bij elkaar opgeteld) voor Griffie,
- en
500.000 Euro voor de producten die in 2003 onder de secretaris vallen.
Kortom
de ons opgedrongen dualisering kost ons al 1,3 miljoen Euro.
Daar kunnen
we niets aan doen, maar met bezuinigingen in de welzijnssector is het moeilijk
uit te leggen, en wellicht onverteerbaar voor onze inwoners.
Ik stel
trouwens voor dat we niet op de commissie welzijn wachten om als volksvertegenwoordigers
de gebruikers en vrijwilligers van Lispunt en wijkhuis Oude Noorden aan te horen.
Ik vindt dat we vooral in de commissie Welzijn van onze dagelijkse bestuurders
te horen krijgen hoe de buurthuizen te redden. Het zal goed zijn als we in 2003
tot een 'herijking van het welzijnsbeleid komen en eventueel tot een vernieuwing
van het subsidiebeleid' en dat het accommodaties onderzocht worden op geschiktheid
en noodzaak. Maar vooruitlopend daarop de tent al sluiten
En dan ook nog
de wijze waarop dit gecommuniceerd is, daar schiet het bestuur schielijk tekort
of zoals men het diplomatiek placht te zeggen het verdient geen schoonheidsprijs.
Het verdient afkeuring.
In een schril contrast met de bezuinigingen op
het Wijkhuis en het Lispunt, en wegonderhoud en groen, staat de kostenpost voor
herhuisvesting van de deelgemeente in het Eudokiapand. Het zou onontkoombaar zijn
en dat mag dan wel zo wezen vanwege een eerdere besluitvorming zo zijn. Maar veel
inwoners die terecht verontwaardigd zullen zijn over de sluitingen van hun buurthuis
en zich afvragen wanneer de politiek nu eens eerst in eigen vlees zal snijden,
dan in de voorzieningen die wij nota bene als politiek ook zo noodzakelijk achten
voor de sociaal maatschappelijke cohesie in buurt en wijk. Leg het maar uit: meer
geld voor bestuur - minder voor welzijn.
Daar waar de welzijnsinstellingen
en buurtvoorzieningen het cement kunnen leveren voor een sociale en maatschappelijke
cohesie in onze samenleving, zullen onze inwoners om elkaar daar te ontmoeten
zich door de buitenruimte een weg moeten banen. Het onderhoud van de buitenruimte,
de wegen en het groen, kan sfeer- en gevoelsbepalend zijn
- Zoals ik bij de behandeling van coalitieprogramma en bestuursprogramma aan de orde heb gesteld, lijkt het me financieel nuttig om vanuit het deelgemeentebestuur een krachtig pleidooi te voeren om op bepaalde plekken in onze deelgemeente de verzakking van het riool aan te pakken. Al jaar en dag moet de deelgemeente de gaten vullen die bijvoorbeeld in de Herlaerstraat en Vijverhofstraat vallen - wat een gebed zonder eind blijkt het te zijn. Hetzelfde probleem komt veelvuldig voor in het Oude Noorden. Ondertussen is er een gemeentelijk beleid waarbij 40 km riolering per jaar vernieuwd kan worden. Het moet toch mogelijk zijn om in plaats van deelgemeentelijk geld in een bodemloze put te storten - structureel aan te pakken.
- Ook aan de orde gesteld: de blauwe 'schoon en heel'-zakken (tegenwoordig ook wel rood) die door de buurtservice teams driftig gevuld worden, maar bij gebrek aan organisatie veel langer dan een dagdeel aan de kant van de weg staan. Zo staan er altijd zakken op de dagen waarop er geen huisvuil opgehaald wordt. Bij de behandeling van het bestuursprogramma heeft dagelijks bestuurder Harika een hoorzitting toegezegd in de commissie Buitenruimte om de buurtservice teams te evalueren. Graag hoor ik dat dit doorgang heeft in de vergadering van november zodat we bij de vaststelling van de begroting een oordeel kunnen hebben wat er financieel kaderstellend nodig is om fysiek kaderstellend een gevulde zak niet langer dan een dagdeel aan de kant van de weg te laten staan. We kunnen immers moeilijk als overheid blijven roepen tegen de bewoners van Noord om zich verantwoordelijk te gedragen, als we als overheid zelf niet het goede voorbeeld kunnen geven. Immers, je kan met goed fatsoen iemand niet aanspreken op het buitenzetten van een vuilniszak naast een 'schoon en heel'-zak
Sterker nog - je kan toch niet als overheid van je inwoners verwachten om het groen en de buitenruimte te gaan beheren, als je jezelf met bezuinigingen terugtrekt op die terreinen. Als je het cru wilt stellen: als overheid kan je toch niet zeggen: doet u het zelf maar, want wij doen het niet meer. Je staat toch in je hemd als je als overheid alleen nog maar weet te opperen dat je als inwoner van Noord maar zelf de verantwoordelijkheid moet nemen en die burger vraagt 'en wat doet u zelf dan nog, waarvoor blijft u zelf nog verantwoordelijk?'.
En verschuilt u zich toch niet achter het beleid van de gemeente, die zich op zijn beurt weer achter het nationale beleid zal verschuilen Het gaat er om dat de politiek weer verantwoordelijkheid neemt en verantwoording afdraagt - en het eerste dat wij als deelraad aan de 'hogere politiek' moeten laten horen is dat dualisme op deelgemeentelijk niveau onzinnig is. De burger moet op dit niveau direct het bestuur aan kunnen spreken - het volksvertegenwoordigerschap moet geen veredeld doorgeefluik zijn. Burgers moeten daadwerkelijk meer invloed op woon-, werk en leefomgeving krijgen en heeft daarvoor een direct aanspreekpunt nodig: de gene die de besluiten neemt en daartoe met een democratische directe verkiezing gelegitimeerd is.
Tenslotte
een onzekerheid over iets waar wij niet over gaan maar waar we wel ook met de
gevolgen geconfronteerd zullen worden. Tenminste als het college het onzalige
plan doorzet om de erfpachtstelsel af te schaffen. De donkere wolk die ons boven
ons hoofd hangt, zal een dominante impact hebben voor de organisatie van de betrokkenheid
van onze inwoners. Immers, hoe kan de overheid nog met recht een reële inspraak
van burgers organiseren bij inrichtingsplannen en bouwvergunningen, wanneer de
gemeente niet de grond meer bezit waarop een ontwikkelaar iets van plan is. En
hoe gaan we er als overheid vervolgens nog voor zorgen dat de krapte in de sociale
woonsector die nu schrikbarend snel zichtbaar wordt teniet wordt gedaan. Hoe keren
we het tij opdat er weer voldoende goedkopere woningen komen om een fatsoenlijke
doorstroom op gang te brengen. En hoe gaan we er voor zorgen, dat we nog ergens
(wel of niet wegbezuinigde) sociale wijkvoorzieningen kunnen opzetten, wanneer
blijkt dat dit geen doorgang zou kunnen hebben bij stadsvernieuwingsprojecten
omdat de grond daarvoor te duur en te kostbaar is geworden.
Afrondend - de
SP fractie staat een ander beleid voor dan het drastische bezuinigingsbeleid dat
het bestuur voorstaat. En net zoals u met geestdrift optrok naar het college,
even verontwaardigd als de SP over de slechte informatie aan onze bewoners over
de asbestsanering aan de Gordelweg - vraag ik u met geestdrift te knokken voor
de versterking van het reguliere OV in Noord. Laat niet het hoofd hangen door
te bezuinigen op welzijn, weg en groenonderhoud gelaten door te voeren. Durf in
eigen vlees te snijden en neem het beeld weg dat de politiek er vooral voor zichzelf
zit. Zorg dat de politiek in de deelgemeente weer wat betekent voor de mensen
die in Noord wonen, werken en leven
En doe dat met geestdrift zodat bij
de mensen uit Noord weer het motortje gaat lopen om zich betrokken te voelen.
Kies voor een beleid wat bij onze inwoners een dominante impact heeft op het beeld
en gebruik van het politieke bestuur.
Mathijs Spaas, fractievoorzitter
Terug naar Algemene Beschouwingen