2de Termijn begroting 2003 - Bijdrage Theo Cornelissen

15 november 2002

2de Termijn begroting 2003 - Bijdrage Theo Cornelissen

Tomaat Nieuws Tomaat

Op 15 november vond de tweede termijn plaats van de algemene beschouwingen over de begroting van 2003.

Nieuwe kleren voor de kiezer deel 2

Even vooraf, D66 kondigde een motie aan, die krijgt U niet, want de PvdA heeft haar motie over het filmfonds al gewijzigd, zie motie 26. Het valt me tegen dat de heer Siemons zich neerlegt bij een halve mus. Maar met steun van het CDA kan het toch nog goed komen. We zullen straks wel zien.

Voorzitter
Ik ga snel praten, maar de heer Sorensen kan het straks allemaal nalezen op onze website. In 1976 verhuisde ik naar Rotterdam en vond toen al dat er een waardeloos college zat met een waardeloze raad. Veel problemen van nu vinden hun wortels in die tijd. De SP is milder en wijzer geworden. We zouden nu niet meer zeggen dat het waardeloos was. We zeggen nu: "er zijn toen veel kansen gemist."

Voorzitter
U heeft op een groot deel van mijn vragen Uw StandPunt gegeven. Daarvoor dank. Op sommige partijen na is iedereen het nu met de SP eens. Maar zo langzamerhand is de SP wel gewend dat het College in welke samenstelling dan ook het vrijwel nooit eens is met de SP. Toch hebben we met elkaar wel dezelfde problemen in de stad Rotterdam. En dan zou het verkeerd zijn om voorstellen af te wijzen puur omdat ze van een andere partij of de oppositie afkomen. Die partijpolitieke spelletjes hebben we de afgelopen jaren al teveel gezien. We zijn blij dat de PvdA, nu ze in de oppositie zitten, komen met voorstellen die ze vorig jaar nog naar de prullenbak verwezen omdat ze van de SP kwamen. Eens of oneens?

Voorzitter
Mijn pleidooi voor een StandPunt voor de versterking van de democratie krijgt niet uw steun. Dat is jammer. Wat dacht U van een referendum? Want het zou goed zijn als de kiezers van Rotterdam zich opnieuw zouden kunnen uitspreken als het college door de raad naar huis wordt gestuurd. Als we de binding met de kiezers niet versterken, wordt het nooit wat. Ook niet met Opzoomeren, stadsetiquette, dag van de dialoog, inburgeringscursussen. Daar is allemaal niks op tegen. Maar de kiezers en de burgers van 2002 laten zich niet voor de gek houden. Ze moeten zeker weten dat de feiten, zoals ze worden voorgespiegeld, ook kloppen. Ze moeten ook het idee hebben dat hun commentaar of kritiek of tips ook werkelijk invloed hebben op uw beleid.

Voorzitter
Laten we nu eens kijken naar een simpel voorbeeld als de nachtsluiting van het politiekantoor in Hoogvliet. U deed het in de commissie Bestuur & Veiligheid voorkomen alsof U de mensen in Hoogvliet had kunnen overtuigen van uw StandPunt toen ze U duizenden handtekeningen aanboden. Tijdens de hoorzitting, maar ook in andere gesprekken is mij gebleken dat de bewoners van Hoogvliet er heel anders over denken. U komt wel op bezoek, U neemt de handtekeningen welwillend aan, maar men heeft niet het idee dat U echt geluisterd heeft, in ieder geval zijn ze het nog steeds hartgrondig met U oneens! Eens of oneens?

Voorzitter
De SP hecht zeer aan de mening van de burgers. PTB = Politiek Terug naar de Burger, met dank aan de heer Maronier. Daarom zoeken wij ze ook actief op. Bij acties bij metrostations, op markten, door in en buiten verkiezingstijd huis-aan-huis aan te bellen, door gesprekken met onze leden en actieve buurtbewoners in hun eigen wijk. Binnenkort zetten wij ook onze eigen brandweer weer in om de bewoners duidelijk te maken hoe wij de branden zullen blussen. In alle wijken in Rotterdam gaan we een StandPunt SP inrichten. Daar kunnen de mensen hun ervaringen aan onze afdeling en onze fractie vertellen en kunnen wij verantwoording afleggen over onze StandPunten. Vanzelfsprekend zullen we onze ervaringen, meningen, suggesties ook aan U en aan de gemeenteraad voorleggen. Soms zullen we de bewoners meenemen, zodat een directe confrontatie zichtbaar wordt. Dan kunnen ze het in het vragenhalfuur zelf vertellen of zelf vernemen hoe U tot een StandPunt komt. Omdat het niet rechtsom kan, moet het linksom. Eens of oneens?

Voorzitter
Dat brengt me op een punt dat ik in eerste termijn niet aangeroerd heb. De normen en waarden. Niet die van de burgers in deze stad, maar van de burgers in de Raad zelf. We begrijpen in eerste instantie de afkeer van LR tegen het soms oeverloze vergaderen. Zelf heb ik inmiddels ook stevig hoofdpijn gekregen van deze 2 dagen. De gemeentelijke molens zijn soms echt niet vooruit te branden. Maar wij waren wel nieuwsgierig naar de verdere vormgeving van de LR revolutie in Rotterdam. We waren bereid 112 minuten naar hun fractievoorzitter of de andere 3 aangekondigde sprekers te luisteren. We waren dinsdag dan ook erg teleurgesteld dat LR er al na 12 minuten het zwijgen toe deed. Op zo'n moment missen ook wij Pim Fortuijn. Met hem was het debat nog maar net begonnen. Met hem zat ik anderhalf jaar geleden in een urendurend, doch niet oeverloos debat naar aanleiding van het verschijnen van een boek over de affaire Peper. Natuurlijk is een discussie forum op een partijsite ook een aardige verrijking van het politiek debat.En wie gisteren hun site nog geraadpleegd heeft, ziet dat men wel via links de bijdragen van het CDA, de VVD en de SP kan terugvinden, maar niet de bijdrage van LR zelf. Zoals iedereen weet aarzel ik niet om ook aan dat forum mee te doen op de momenten dat ik dat opportuun acht. Maar de gemeenteraad is toch wat anders. Iedereen die zich in dit parlementaire instituut laat kiezen heeft op de eerste plaats ook een aantal plichten en ik vind het bedroevend te constateren dat de LR leden zuchtend de tent verlaten en de dag van de begrotingsbehandeling als een verloren dag zien. Gelukkig hebben ze vanmiddag in tweede termijn en vanochtend wel een actieve bijdrage aan het debat geleverd.
Waar ik maar mee wil zeggen dat wij openstaan voor alle ideeën om anders, beter, levendiger, leuker, interessanter, korter etc. te vergaderen. Dat voorstel voor 5 ochtenden, of de deelbegrotingsdebatten. Prima. Ook die beeldschermen. Maar het debat zelf willen we graag behouden. Eens of oneens?

Voorzitter
Omdat hiervoor de afgelopen maanden geen enkel voorstel ter verbetering is gedaan, heb ik er hun leidraad nog eens op nagelezen. En wat staat daarin:

• LR wil een zeer kritische en controlerende gemeenteraad.

Maar wat doet dan die kritische en controlerende fractie van LR. Afgelopen dinsdag heb ik geen enkel voorstel gezien of gehoord waaruit blijkt dat ze de punten uit hun leidraad willen binnenhalen. Eens of oneens?

Ik zal er nog een paar opnoemen:

• LR wilde dat onderwijzend personeel gratis gebruik kon maken van de gemeentelijke faciliteiten of door salarisdifferentiatieLR wil lik op stuk voor de kleine vervuiler, fiscalisering van boetes (de wet Mulder)
  • LR wil geen privatisering van het havenbedrijf
  • LR wil nachtverbod Rottterdam Airport terug naar 24 tot 5 uur
  • LR wil geen privatisering RET, en verwijst naar onorthodoxe maatregelen zoals gratis OV in Hasselt
  • LR wil horecabedrijven niet controleren op sluitingstijden maar op overlast
  • LR wil de Henegouwerlaan en 's Gravendijkwal onder de grond brengen
  • LR wil relatief goedkope woningen in de binnenstad of beschikbare huurwoningen voor studenten
  • LR wil meer geld voor uitingen van jongerencultuur en dan niet alleen voor Nighttown
  • LR wil elk jaar een CD met aanstormend Rotterdams talent
  • LR wil de RKS opheffen
  • LR wil de sportverenigingen financieel steunen en probleemjongeren stimuleren om aan sport te doen
  • LR wil ver gaan met ICT en internettoegang in publieke gebouwen
  • LR wil dossiers over klachten van diensten aanleggen en die moeten dan online te volgen zijn
  • LR wil ook "geen loket oplossingen" dus automatische toekenning van huursubsidie en kwijtscheldingen aan mensen van wie voldoende gegevens bekend zijn
  • LR wil voorvergaderen via internet voor commissies en verkorting van spreektijd
  • LR wil schaalverkleining van gemeentelijke diensten
  • LR wil publicatie en verantwoording op het internet over het inhuren van "externe experts" door gemeentelijke diensten
  • LR wil een openbare sollicitatie naar wethoudersposten bij collegefracties
  • LR wil minder bureaucratie en meer democratie bij allerlei diensten en subsidies
  • LR wil een snelle internettoegang voor iedereen. Een standaard internetaansluiting voor woningen en bedrijven in Rotterdam
  • LR wil immigranten helpen via onderwijs en andere middelen eventuele achterstanden wegwerken maar daar hoort dan wel een verplichte inburgering bij.

Allemaal StandPunten.Wij zijn van mening dat wat je belooft aan de kiezer, waar je werkelijk achterstaat, dat je dan tenminste probeert dit in beleid om te zetten. Kortom LR wil nogal wat. En op sommige punten wil de SP ze ook nog volgen. Lees ons programma "Eerste weg links". Eens of oneens?

Voorzitter
Maar dit is nog niet alles,

Ook in hun discussieforum doen ze regelmatig voorstellen:

• Over het afschaffen van gemeentelijke folders in vreemde talen
  • Over het bemensen van alle NS-stations in Rotterdam
  • Over een andere opstelling van de jaarrekening en de begroting. Die wordt door LR volstrekt onbetrouwbaar genoemd en ik ben het accountants technisch met ze eens.

Kortom, ik had me verheugd op een levendig debat. LR heeft maar liefst 168 minuten en 16 stemmen, dus die moesten toch zeker wat kunnen binnenhalen. Of is dat nou de Nieuwe Politiek. Moeten wij dan misschien een inburgeringscursus Nieuwe Politiek volgen? Waar vind ik uw boekje DNA, meneer Maronier?

Voorzitter
Wie zwijgt stemt toe. LR stemt toe dat er geen woningen komen voor studenten. LR stemt toe dat de gesubsidieerde banen verdwijnen, ook uit het stadstoezicht. LR stemt toe dat de Keileweg nog minstens 3 jaar openblijft. LR stemt toe dat er niks gedaan wordt om het openbaar onderwijs te bevorderen. LR stemt toe dat er van spreiding niets terecht komt en dat het fenomeen van witte en zwarte scholen en witte en zwarte wijken blijft bestaan. LR stemt toe dat er weinig of niets gedaan wordt om de digitale kloof te dichten. LR stemt toe dat het elan in de culturele sector wordt verdoofd. LR staat toe dat het CDA en de VVD volop meewerken aan de uitvoering van de plannen van het vorige paarse kabinet en de pimpelpaarse variant van het eerste kabinet Balkenende.

Voorzitter
Snapt U het? Snapt U dat een partij die drie tot vier maal groter is dan zijn coalitiepartners nauwelijks een poging doet om iets binnen te halen en alles overlaat aan de kleintjes, met name de 4 keer zo kleine VVD? Heel nobel, maar politiek volstrekt onbegrijpelijk. Zoiets zou ik niet aan mijn kiezers kunnen uitleggen.

Voorzitter
Straks moeten we stemmen over allerlei amendementen en moties. LR denkt dat er sprake is van obstructie en heeft dinsdag aangekondigd tegen alles te stemmen omdat de fractie dit college en haar eerste begroting wil beschermen. Ze doet haar best maar. Dit College is niet ons College, deze begroting is niet onze begroting. Volgens de SP moet er veel meer gebeuren en is er ook veel meer mogelijk. Er is ruim voldoende geld voor. Verstopt in allerlei potjes of besteed aan allerlei zaken die wat ons betreft best minder kunnen. Vorige jaren hebben wij daar tientallen moties en amendementen voor ingediend. Die zijn bijna allemaal weggestemd door het paarsgroene college. Zoals ik al zei hebben wij ons nu ingehouden. Bij de voorjaarsnota zullen we terugkomen, gevoed door de vele voorstellen en discussies uit StandPlaats SP. Misschien dat de coalitie en het College die dan wel wil verwerken in haar begroting. Met flink wat externe druk moet dat mogelijk zijn. Eens of oneens?

Voorzitter
Tot slot nog een enkele opmerking over Cultuur. In mijn bijdrage heb ik Cultuur en Sport het cement van de samenleving genoemd: het zout in de pap. De VVD fractievoorzitter met een VVD wethouder Cultuur heeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld het CDA geen woord gewijd aan een ons inziens belangrijk onderdeel van de Rotterdamse samenleving. Ik krijg ook nogal eens de indruk dat met name de achterban van de VVD gebruik maakt van de vele culturele voorzieningen die deze stad biedt. Eens of oneens?

Voorzitter
Gezien de tijd heeft de SP niet lang stil kunnen staan bij Cultuur. Het CDA heeft dit wel gedaan en wij zijn het voor het grootste deel eens met de voorstellen die zij aandragen.
Veel van onze vragen en opmerkingen over het armoedebeleid, over de sterfhuisconstructie rondom de gesubsidieerde arbeid, over de bescherming van de havenwerkers, over de oplossing van de woningnood, over wijkveiligheid, over de onderwijsachterstanden, over de gezondheidsverschillen tussen rijk en arm, over het gebruik van de € 265 miljoen van het IFR enzovoorts, enzovoorts, had de SP in moties kunnen vastleggen. We hebben dat niet gedaan. Toch willen we graag de mening van onze collega-raadsleden op veel van onze standpunten weten. Na het weekend, als het stof van deze debatten wat is neergedaald, kunt u dan ook "schriftelijke vragen aan de leden van de gemeenteraad" tegemoet zien. In de commissies horen we dan wel hoe U allen hier over denkt.

Voorzitter
Ik rond af, ik verheug me op het antwoord van het College en zonder nou direct te zeggen dat het College zich keizerlijk gedraagt, ben ik wel benieuwd welk jasje de Nieuwe Kiezer aangemeten wordt. Als het maar niet de kous op de kop krijgt, als het hemd maar niet nader is dan de rok, als het jasje maar niet met alle winden meewaait, als ons maar niet de das wordt omgedaan. Wij zullen de kiezer, ook de kiezers van LR, niet in hun hemd laten staan.
Eens of oneens

Zie ook: Begroting eerste termijn 2003

Wilt u hierop reageren? Dat kan!: Theo Cornelissen, fractievoorzitter SP gemeenteraad van Rotterdam,
tel. (010-) 466 80 92 of (06-) 20 43 01 96