Zone Actie
Zone Actie
Stop tweedeling zones 5319 en 5329 en verkleining zone 5300!
Slechter OV, en de reiziger meer betalen?
De Stadsregio Rotterdam
wil de zones van het openbaar vervoer aanpassen.
Een lang gekoesterde wens van de RET gaat daarmee in vervulling. Uit angst
voor bezuinigingen uit Den Haag moeten de reizigers meer gaan betalen.
Voor het zover is moeten de Regioraad en minister De Boer (LPF) akkoord
gaan met het onzalige plan.
Kom daarom nu in actie tegen de nieuwe indeling van de zones en zet uw virtuele handtekening om te protesteren.
Het openbaar vervoer in en
rond Rotterdam moet meer geld gaan opbrengen. Daarom wil de Stadsregio
Rotterdam de zonering aanpassen (zie onderstaande kaart).
De nieuwe indeling zou al in juli 2003 moeten ingaan. Reizen met het openbaar
vervoer wordt dan duurder.
Volgens het voorstel van de Stadsregio worden de zones 5300 Rotterdam-Centrum,
5311 Rotterdam-Oost en Capelle-Noord, 5319 Schiedam en 5329 Vlaardingen
verkleind. Aan de oostkant van Rotterdam en in Vlaardingen-Noord en Schiedam-Noord
komen er nieuwe zones bij.
Extra zone
Dat betekent dat reizigers naar Rotterdam-Centrum vanuit het noorden
van Schiedam en Vlaardingen, het westen van Delfshaven en Schiemond en
uit Ommoord/Zevenkamp extra moeten stempelen.
De Stadsregio zegt dat de nieuwe zonering ongeveer 4,3 miljoen euro per
jaar opbrengt. De Stadsregio rechtvaardigt de prijsstijging door te wijzen
op investeringen in het regionale openbaar vervoer, zoals de nieuwe Beneluxlijn,
de conducteur op de tram en de plaatsing van tourniquets. Voorts wordt
gezegd dat de zone-indeling voortaan beter vergelijkbaar is met die van
Amsterdam en Den Haag.
Reacties uit de regio
De betrokken gemeenten en deelgemeenten willen protesteren tegen de
prijsverhoging door de RET. Schoenmakers, wethouder in Schiedam: "In Schiedam
krijg je geen handen op elkaar voor dit plan. Lokale reisjes worden door
deze maatregel opeens vijftig procent duurder en een ritje naar Rotterdam
33 procent." Vlaardings wethouder Roijers: "Er wordt onderscheid gemaakt
tussen Vlaardingers ten noorden en ten zuiden van de rijksweg. Waarom
zouden wij dat moeten accepteren."
Harreman, voorzitter van de deelraad Delfshaven: "In Delfshaven zal de nieuwe zonering hard aankomen. Veel van onze inwoners hebben het niet breed, die zijn als eerste de dupe. Waarom wordt bij dit soort beslissingen altijd alleen naar geld gekeken en nooit naar mensen?" Portefeuillehouder Verkeer Laan, uit Kralingen-Crooswijk: "Ik ben boos omdat de Stadsregio een willekeurige lijn op de zonekaart heeft getrokken, zonder de deelgemeente te raadplegen. De consequenties voor dit deel van de stad zijn niet gering. Studenten van de Erasmus Universiteit moeten een strip extra stempelen, de afgelegen woonwijk De Esch valt uit de zone."
Wat vind de SP?
De argumenten van de Stadsregio Rotterdam en de RET rammelen aan alle
kanten. De investeringen in het regionale openbaar vervoer, zoals de Beneluxlijn,
zijn betaald met subsidies uit Den Haag en de gemeenten. De RET houdt
daar zelfs geld aan over en het aantal reizigers zal toenemen. De tourniquets
in de metro en de terugkeer van de conducteur op de tram zouden zichzelf
moeten terugverdienen door het bestrijden van zwartrijden. Rotterdam vergelijken
met Den Haag en Amsterdam pleit alleen maar voor aanpassing van de zones
in die steden.
De angst voor bezuinigingen
vanuit Den Haag is dan de enige overblijvende reden. Het antwoord op bezuinigingen
is niet een prijsstijging, maar actie naar de minister en de Tweede Kamer.
De SP-fractie in de Tweede Kamer heeft inmiddels actie ondernomen. De
beurt is nu aan de RET en aan u! Zet uw handtekening en haal handtekeningen
op bij uw buren, vrienden en familie.
Zie ook: Schiedam.sp.nl en Vlaardingen.sp.nl
Terug naar Actie