6 september 2002

Tomaat Schriftelijke vragen Archief Tomaat

Schriftelijke vragen ter mondelinge beantwoording Rotterdam, 5 september 2002

Geacht college van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Rotterdam,

In de vergadering van de gemeenteraad van heden, donderdag 5 september 2002, zou ik U een enkele vraag willen stellen: Nieuw elan ? Komt er nog wat van?
Velen van U herinneren zich ongetwijfeld nog de beelden uit de verkiezingsspot van Leefbaar Rotterdam, waarin de heer Fortuijn in de Koopgoot liep en de woorden sprak : "het is 5 voor twaalf, deze mooie stad verloedert, het is de hoogste tijd voor ander beleid". Op 6 maart gaven de Rotterdammers Leefbaar Rotterdam 17 zetels en daarmee een prachtige uitgangspositie om daden bij het woord te voeren. Op 25 april werd er eindelijk een nieuw college gepresenteerd maar zonder collegeprogramma.
In de gemeenteraad hebben we toen vele vragen gesteld, gevraagd om concrete plannen, om nieuwe bakens of afrekenbare targets. Maar er kwam geen antwoord.

Nu 6 maanden later, moeten we constateren dat er vandaag nog steeds niets ligt, dat er eigenlijk niets op de agenda staat. Moeten we constateren dat de klok is doorgetikt en dat ook de verloedering de afgelopen maanden gewoon is voortgewoekerd. Er is geen enkele begrotingswijziging aan de raad voorgelegd. Behalve de Carnisselandelijn gelden alle besluiten van het vorige college en de vorige gemeenteraad nog. Wel zijn er allerlei luchtballonnen opgelaten en is er onrust gezaaid onder de diensten en onder de bevolking. Met als meest in het oog lopende dieptepunt, de aangekondigde bezuinigingen in de culturele sector, waarmee alle in 2001 opgebouwde enthousiasme en elan voorlopig de bodem is ingeslagen.

In de commissies horen we de volgende antwoorden uit de monden van de wethouders: (vrij naar Gwrrf magazine 334)
· 'Dat dossier moet ik nog bestuderen...'
· 'Ik beloof niks, maar ik ga mijn stinkende best doen...'
· 'Hoe we dat gaan invullen, hoort u nog van ons...'
· 'Ik zal het rapport zo snel mogelijk doorsturen...'
· 'Daar spreken we nog over in een later stadium...'
· 'We nemen het in beraad en we zullen ernaar kijken...'
· 'Ik zeg wat ik denk en ik denk dat ik 't nog niet weet...'

Kortom: wij willen nu eindelijk eens daden zien! Daar hebben de Rotterdammers recht op! Nog steeds is niet duidelijk welk oud beleid niet zal worden uitgevoerd, welk nieuw beleid ervoor in de plaats komt, hoeveel dat dan gaat kosten en wie dat dan mag betalen?

Geacht college, de vakantie heeft nu lang genoeg geduurd! Daarom 2 vragen:

1. Is het waar dat op dit moment de in november 2001 aangenomen begroting 2002 nog steeds van kracht is? (Alleen de SP stemde toen tegen!)

2. Wanneer gaat het nieuwe college haar aangekondigde nieuwe elan vormgeven en legt zij ons begrotingswijzigingen en een collegeprogramma voor?

Met vriendelijke groet, Theo Cornelissen, Fractievoorzitter SP (010-) 466 80 92, 06-20 43 01 96 of E-mail