Geld over de balk bij Weense trams?

10 september 2002

Geld over de balk bij Weense trams?

Rotterdam, 10 september 2002

Betreft: Geld over de balk bij Weense trams?

Geacht college,
Geruime tijd geleden bleek dat het RET-management de planning voor de aanschaf van nieuwe trams verkeerd had opgesteld. Om een mogelijk tekort tot 2003 te dichten, werd besloten tot aanschaf van tien zogenaamde rood-witte " Weense Trams". Waarschijnlijk omdat ze gespoten waren in de kleuren van Feijenoord (rood-wit) besloot de RET ze enkel in te zetten op het traject van lijn 2 op Zuid.
Na enkele ongelukken en voortdurende technische storingen is besloten tot een diepgaand onderzoek.

Nu, een jaar na de aanschaf van deze tien historische trams, heeft de SP de volgende vragen:

1. Hoeveel maanden is de RET nu in het bezit van deze trams en hoeveel maanden zijn ze daarvan daadwerkelijk ingezet? Klopt het dat ze driekwart van de tijd in de remise hebben gestaan?

2. Hoe hoog was de aanschafprijs van deze trams? Klopt het dat inmiddels dit bedrag al 20 maal oftewel met 2.000 % is verhoogd om de trams aan het rijden te krijgen en aan het rijden te houden? Is goedkoop hier niet duurkoop gebleken?

3. Vindt het college ook niet dat de tramreizigers op Zuid eigenlijk zijn opgescheept met de afdankertjes uit Wenen?

4. Was het niet beter geweest een realistische planning voor de aanschaf van nieuw materieel op te stellen? Is die planning nu zo dat er geen nieuwe tekorten dreigen?

5. Als er toch tekorten blijken, is het dan niet beter die tekorten met het wel goed draaiende en bestaande materiaal op te vangen, door spreiding van trams over alle lijnen in de stad, dus zowel Noord als Zuid?

6. Kan de directie van de RET de bewoners op Zuid garanderen dat de trams nu wel goed blijven rijden en dat zij nu niet meer geconfronteerd zullen worden met uitvallende trams, waardoor ze nodeloos en hulpeloos bij de haltes staan te wachten?

7. Hoe denkt de RET het reizigersleed op lijn 2 de komende tijd te verzachten? Door een garantie op inzet van het allernieuwste materiaal zodra dat binnen is?

8. Waarom werden de 5 zogenaamde Trouble-Scooters de afgelopen maanden op Zuid niet ingezet om vertwijfelde reizigers te waarschuwen als er een tram was uitgevallen?

9. Hoe zit dat eigenlijk met die Trouble-Scooters? Kunnen we ook daarvan een evaluatie krijgen in de commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer?

In het algemeen maakt de SP zich ernstig zorgen over een doelmatige inzet van mensen en materieel bij de RET. Gezien de voorstellen aan de regioraad om de RET-zones te halveren, lijkt het RET-management de rekening voor haar falen wel erg snel bij de reiziger te leggen. Kortom, wat denkt het nieuwe college hierover en wat denkt ze eraan te doen?

Met vriendelijke groet, Theo Cornelissen (010-) 466 80 92 of 06-20 43 01 96, fractievoorzitter SP in de gemeenteraad van Rotterdam