Moeten Volkstuinen echt wijken voor kantoren?

27 augustus 2002

Moeten Volkstuinen echt wijken voor kantoren?

College van B&W
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam

Betreft: schriftelijke vragen

Rotterdam, 22 augustus 2002

Geacht college,
Deze week is bekend geworden dat er grote overcapaciteit ontstaat op de kantorenmarkt. Ook in Rotterdam wordt er driftig gebouwd en liggen er nog veel plannen op de plank. Die plannen, onder andere vermeld in het Ruimtelijk Plan Rotterdam 2010, leggen een claim op terreinen die nu nog een andere bestemming hebben.
Het volkstuinencomplex Ommoord langs de A20 staat al jaren op de nominatie om op termijn van een groene oase te veranderen in een kantorencomplex. De claim op dit gebied leidt al jaren tot onzekerheid en die onzekerheid zou nog tot 2004 voortduren.

Gezien het grote overschot vraagt de SP fractie het volgende:

1: Is er een nieuwe geactualiseerde prognognose over de kantorenmarkt in Rotterdam en de regio? Zo ja, kunt U die dan voorleggen aan de commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer?

2: Bent U het met de SP eens dat het nu, gezien het grote overschot, een goede zaak is om verschillende plannen voorlopig in de ijskast te zetten en enkele plannen zelfs geheel af te blazen?

3: Kunt U betrokkenen daarvan dan onmiddellijk in kennis stellen, zodat er een einde komt aan de huidige onzekerheid en betrokkenen weer kunnen overgaan tot hoogstnoodzakelijk achterstallig onderhoud en nieuwe investeringen?

Bovengenoemde volkstuinvereniging Ommoord vraagt al jaren om duidelijkheid, die nu snel gegeven kan worden.

Met vriendelijke groet, Theo Cornelissen, Fractievoorzitter SP-gemeenteraadsfractie Rotterdam
(010-) 466 80 92, 06 20 43 01 96 of E-mail