WAO Actie

Rotterdam, 10 juli 2002

Betreft: oprichting Rotterdams WAO-platform

Beste mensen,

Zoals jullie wellicht in de media hebben vernomen voorziet het nieuwe regeerakkoord in een geweldige aanslag op de WAO:
- Pas als je minimaal een half jaar zonder bovenwettelijke uitkering - dus met 30 procent inkomensverlies - hebt kunnen rondkomen, kun je nog recht krijgen op WAO;
- Wie volledig arbeidsongeschikt is, maar kans heeft op herstel gaat naar de WW en belandt daarna in een bijstandsregeling;
- Wie minder dan 35% arbeidsongeschikt is blijft werken, maar krijgt geen enkele compensatie voor inkomensverlies;
- 'Glazenbol-keuringen' en 'witte' en 'zwarte' lijsten voor ziektebeelden;
- Psychische aandoeningen, zoals stress en burn-out, maar ook rugklachten en RSI zullen zelden nog tot WAO leiden;
- Privatisering van de regeling voor gedeeltelijk (vanaf 35%) arbeidsongeschikten.

We kunnen er van uitgaan dat deze plannen een behoorlijk brede steun in de kamer zullen krijgen. Ga maar na: de CDA/VVD/LPF-coalitie heeft een grote meerderheid, maar ook partijen als PvdA, D66 en GroenLinks(!) hebben zich in het verleden akelig positief uitgelaten over het -niet veel minder rampzalige- SER-advies.

Is de zaak daarmee verloren? NEE!! Geen enkele regering kan het zich permitteren blind te blijven voor breed maatschappelijk verzet, zolang dat verzet maar fel en massaal genoeg is! En wie anders zouden de voortrekkers van dat verzet moeten zijn dan wij, SP'ers?

Daarom roep ik jullie op deel te komen nemen aan het Rotterdamse WAO-platform. De oprichtingsbijeenkomst zal plaatsvinden op maandag 15 juli, om 20.00 in het partijkantoor aan de Vijverhofstraat 65, te Rotterdam.

Ook niet-WAO'ers worden nadrukkelijk uitgenodigd. De premies betalen we tenslotte allemaal, en iedereen kan arbeidsongeschikt worden.
Durf te strijden, durf te winnen!

Met vriendelijke groet, Rik Schonenberg

SP- eerste weg links
Afdeling Rotterdam
E Rotterdam@sp.nl
I www.sp.nl/rotterdam

Ps.: Op woensdag 17 juli is er vanaf 12.00 tot 13.00 uur een picketline voor een socialere WAO en tegen de verslechteringen die de aanval op de WAO door CDA, LPF en VVD... Dit maal verzamelen we om 11.45 uur bij het hoofdkantoor van de FNV in Amsterdam, nabij station Sloterdijk.
Als je er bij kunt zijn meld het mij dan op rik@tomaatnet.nl