Amendement SP deelraadsfractie Noord aangenomen

11 juli 2002

Amendement SP deelraadsfractie Noord aangenomen

Tomaat Nieuws Archief Tomaat

De deelraad van deelgemeente Noord heeft in de vergadering van 11 juli unaniem een amendement van de SP aangenomen. Daarmee is het voorstel van het Dagelijks Bestuur verworpen om "alle meevallers die dit jaar behaald kunnen worden in te zetten voor de herhuisvesting van het deelgemeentekantoor".
De deelgemeente Noord is voornemens om de voormalige kantoren te betrekken van Eneco aan het Eudokiaplein. Eenmalige investeringskosten komen neer op 1,5 miljoen Euro. Een verdergaand amendement van de SP om voor een alternatieve locatie te zoeken voor met name de afdeling burgerzaken (die nu te krap gehuisvest is) en het huidige pand als deelraadsecretarie te behouden, haalde het niet. SP deelraadslid Mathijs Spaas: "Uit de bespreking van het voorstel bleek dat de verhuurder, het Ontwikkelingsbedrijf van de gemeente Rotterdam, niet in gesprek is geweest met de deelgemeente over de toekomst van de huidige deelgemeentesecretarie aan de Walenburgerweg. Welke plek ook gekozen wordt, de toegankelijkheid voor de burger en de arbeidsomstandigheden van de ambtenaren moet voorop staan. Maar de deelraadsvoorzitter Van der Wal sprak zelfs over de onmogelijkheid om bij het OBR duidelijkheid te krijgen over de plannen voor het pand. Mede uit die onzekerheid is daarom gekozen om begin 2003 over te gaan naar een andere locatie. Dat is spijtig, want er is inmiddels door het vertrek van een bedrijf ruimte veel ruimte vrijgekomen. Wellicht is dat voldoende om op de huidige locatie alle functies van de deelgemeente - inclusief de afdeling burgerzaken - goedkoper en naar ieders wens onder te brengen. Daar is echter niet met het OBR over gesproken. Nu is de kans groot dat de samenleving voor de kosten opdraait voor de herhuisvesting van de deelgemeente terwijl tegelijkertijd een overheidsgebouw voor lange tijd onbenut leeg blijf staan."
De SP gemeenteraadsfractie heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld over de onmogelijkheid van het voeren van een gesprek tussen dagelijksbestuur van deelgemeente Noord en het OBR.

Zie ook: De amendementen.