SP-jongeren op de bres voor Metropolis festival

6 juni 2002

SP-jongeren op de bres voor Metropolis festival

Tomaat Persbericht Archief Tomaat

ROOD, jongeren in de SP, wil van het Rotterdams gemeentebestuur snel duidelijkheid over de toekomst van het bekende Metropolis Festival.
Woordvoerder Frank Menzel zal namens ROOD donderdag 6 juni de leden van de net gevormde commissie Cultuur en Sport om opheldering vragen.

Kort geleden werd bekend dat Metropolis dit jaar niet zal plaatsvinden. De organisatie beschikt over onvoldoende middelen om de succesvolle edities van voorgaande jaren te evenaren. Belangrijkste reden voor het niet doorgaan is de wanprestatie van het bedrijf dat in 2001 de sponsorwerving verzorgde. Hierdoor is de toekomst voor het festival ernstig in het geding.
Voor ROOD en SP-bestuurslid Jolanda Gooiker reden om, met het bekend worden van dit nieuws, onmiddellijk een actie op te zetten. SP-raadslid Theo Cornelissen heeft inmiddels mondelinge vragen gesteld aan verantwoordelijk wethouder Stefan Hulman (VVD).

Het mogelijke vallen van het doek voor Metropolis is des te schrijnender omdat het festival al 15 jaar een aparte plaats inneemt in het rijtje van bekende openluchtfestivals. Daar waar Pinkpop, Parkpop en de laatste jaren zelfs Lowlands door hun programmering verworden zijn tot breed opgezette gezinsfestivals, daar is Metropolis achter eigenzinnig en onafhankelijk gebleven.
Nu wereldberoemde groepen als The Strokes, Smashing Pumpkins, The Prodigy, The Offspring en Kula Shaker werden al gecontracteerd door de organisatie van Metropolis toen zij nog onbekend waren bij het grote publiek. De actie van ROOD heeft behalve morele steun uit de muziekwereld inmiddels 1600 handtekeningen opgeleverd. ROOD wil daarom van de commissie Cultuur en Sport garanties hebben dat het festival de komende jaren wel doorgang kan vinden.
Voor meer informatie: Frank Menzel, telefoon: 06-10 66 75 57 of Jolanda Gooiker, telefoon 06- 25 08 19 25.

Zie ook: Metropolis munt uit en Vragen (6-6-2002)