Leden Hoekje nieuws

14 juni 2002

Leden Hoekje nieuws

Dit afdelingsplan word woensdag 19 juni besproken en vastgesteld door de algemene leden vergadering van de SP-afdeling Rotterdam.

Tot dan heeft onderstaande stuk de status van concept, en kan er dus op geen enkele wijze een beroep op worden gedaan.

Afdelingsplan Rotterdam

Concept 14 juni 2002

Doel

Het doel dat we ons als afdeling voor de komende vier jaar gaan stellen is: dat de afdeling over vier jaar de spreekbuis is voor progressief Rotterdam, de spreekbuis voor mensen die het anders willen, de spreekbuis in woord en daad. We moeten er zijn voor de mensen met de mensen. We moeten zichtbaar van nut zijn voor de gewone Rotterdammers. Om zover te komen hebben we een strategie en tactiek vastgelegd in een plan van aanpak.

Plan van aanpak

Om ons doel te bereiken, moeten we weten wat er aan de hand is. De wijk in, luisteren naar de mensen, onderzoek doen en analyseren, goede en progressieve ideeën (die stroken met onze visie in Heel de Mens) omzetten in actie, zodat de ideeën weer in de praktijk getoetst worden. We moeten onze indrukken er ervaringen verwerken tot concrete plannen. Dit is het probleem en dit is ons antwoord. Concrete plannen waarmee we de mensen gaan mobiliseren om de problemen aan te pakken.

Organisatie van de afdeling

• We starten met een nieuw en stevig afdelingsbestuur dat leiding geeft, mensen mobiliseert en ten volle de verantwoordelijkheid neemt voor het besturen van de afdeling en de uitvoering van het afdelingsplan (minimaal 7, maximaal 9-11 mensen?). Het afdelingsbestuur komt 2 keer per maand bij elkaar.
  • We vormen een kerngroep van actieve leden, van leden die bereid zijn een bijdrage te leveren (enkele tientallen mensen). Met de kerngroep vindt uitwisseling van ideeën plaats. De kerngroep bestaat uit mensen die hun wortels hebben overal uit de wijken, we zullen dus goed moeten luisteren naar alles wat uit de kerngroep komt. Leden van de kerngroep kunnen ook zelf dingen op de agenda zetten zoals bepaalde actuele thema's. De kerngroep moet een platform zijn om te sparren over wat de afdeling te doen staat en hoe daar creatief mee aan de slag te gaan naar aanleiding van de stand van zaken en mogelijke ontwikkelingen. De kerngroep komt een maal per maand bij elkaar. We starten met een kerngroep, op den duur zullen er mogelijk meerdere gevormd kunnen worden, bijvoorbeeld per deelgemeente.
  • We houden goed contact met onze overige leden, door ledenbezoek, bellen, mailen en ze zoveel mogelijk te betrekken bij de activiteiten en bijeenkomsten. We doen dit zo snel mogelijk nadat men lid is geworden. We zorgen dat we weten waar onze leden werken, wat ze doen in de buurt of bij organisaties (aantal leden Rotterdam momenteel 1450, inclusief buitenplaatsen).
  • We proberen sympathisanten en stemmers (18.000 laatste Kamerverkiezingen) lid te maken, te activeren.
  • We proberen zoveel mogelijk mensen die de SP nog niet kennen of steunen bekend te maken met de SP, met onze ideeën. Streven is schiller groter maken en mensen dichter naar de kern brengen.

De afdeling Rotterdam moet weer een goed team worden. Een team van mensen die met elkaar de afdeling vormen, acties voeren en elkaar bijstaan. Met respect voor elkaar en gelijk kritisch naar elkaar (opbouwende kritiek en altijd op de plek waar het hoort). Het is belangrijk te weten van elkaar waar we mee bezig zijn en ons werk op elkaar af te stemmen. Dat gebeurt op bestuursvergaderingen, kerngroepbijeenkomsten en ledenvergaderingen. De deelraadfractieleden komen een keer per drie maanden bijeen met de raadsfractie, hier vindt wisselwerking van ideeën en ervaringen plaats. In Alexander vindt driewekelijks fractieoverleg plaats, hier neemt een bestuurslid aan deel om te horen wat er in deze deelgemeente speelt en ervaringen en ideeën uit te wisselen. Mogelijk kan zoiets ook in Feyenoord. Het is goed als in die brede fractieoverleggen zoveel mogelijk actieve leden uit de deelgemeente worden betrokken.

Prioriteiten

Prioriteit 1. Wijkaanpak per buurt De wijk in.
Allereerst achterstandsbuurten. Bijvoorbeeld beginnen waar veel nieuwe leden, veel actieve leden (Delfshaven) zijn. Ook kijken naar hoe er gestemd is.

Stap 1. Praten met sleutelfiguren uit de wijk, buurtcomité's enz. Wat zijn de grootste knelpunten? Hoe zijn ze bezig? Kunnen we hen steunen, iets van leren of juist niet?
Stap 2. SP-leden in kaart brengen, wie doet dingen in of voor de wijk; wat zijn hun ideeën over knelpunten en oplossingen (bellen, huisbezoeken, ledenbijeenkomsten).
Stap 3. Buurtonderzoek, huis aan huis. Hierbij zoveel mogelijk SP-leden en andere mensen uit de buurt inschakelen (samenhang versterken), leden kerngroep en bestuur; wijkspreekuur (bijv hulpdienst gekoppeld met spreekuur (deel)raadslid; openbare vergaderingen.
Stap 4. Analyse buurtonderzoek, indien nodig feitenmateriaal verzamelen of dieper onderzoek probleem.
Stap 5. Concreet plan maken, mensen mobiliseren (actievoeren, info verspreiden, bestaande activiteiten versterken).
Stap 6. Steeds opnieuw 'van de mensen naar de mensen'. Van elke actieve stap de mensen ook weer informeren. Praktijk-Kennis-Praktijk. Belangrijk is dat de actie een actie is 'van de buurt voor de buurt'.
Stap 7. Successen claimen en (organisatorische) winst binnenhalen.

Tussenstapjes: Naast de mensen om wie het gaat en de leden ook pers informeren. Bedenken of er ludiekere manieren zijn dan een foldertje of pamflet. Ook onze eigen pers daarbij niet vergeten (web, Puree, misschien een wekelijkse e-mail nieuwsbrief opzetten.)

In de aanloop naar de verkiezingen presenteerde de SP 'Van apart naar samen', een deltaplan voor een geïntegreerde samenleving. De Kamerverkiezingen hebben duidelijk gemaakt dat integratie en veiligheid een belangrijk punt is voor de mensen. Dit moet dus ook voor ons een belangrijk speerpunt worden in het buurtonderzoek onder migranten en autochtonen. Hoe denken zij over integratie, welke middelen zijn nodig voor verdere integratie en welke rol kunnen zij daarin spelen?

Prioriteit 2. Stedelijke activiteiten
Groepen mensen organiseren op deelterreinen: Rood, platform ouderen, werkgroep huisvesting (nieuwe huursubsidieregels, stadsverwarming, voorraad betaalbare en toegankelijke woningen enz.), werkgroep bedrijven (en WAO-platform), werkgroep RET (evt referendum voorbereiden); werkgroep Deltaplan voor de integratie, enz. Hiervoor mensen uit kerngroep inschakelen, verantwoordelijkheid bij een bestuurslid, bijgestaan door mensen uit kerngroep.

Prioriteit 3. Fractie(s)
De afdeling probeert mensen in beweging te krijgen, te mobiliseren om dingen aan te pakken. De fractie moet dit in de raden op de agenda zetten en er vol voor gaan (geen fractie zonder actie). Fractieleden doen zoveel mogelijk mee aan het actiewerk. Moeten daarnaast het parlementair werk wel serieus nemen. Raadswerk moeten ook passen in overige werk. Dus bij alle punten (deel)raad je afvragen: hoe ligt dat buiten, onderzoek doen, op mensen af, met hulp van de afdeling.

Prioriteit 4. Buitenplaatsen
In meer plaatsen moet de SP de spreekbuis worden voor progressieve mensen. Er moeten dus meer afdelingen komen. Tijdens de campagne voor de Kamerverkiezingen is er ook volop campagne gevoerd in de buitenplaatsen. In Capelle, Gorinchem, Hellevoetsluis en omgeving hebben zich groepjes actieve leden gevormd die enthousiast campagne hebben gevoerd; in Capelle en Gorinchem hebben deze leden ook de ledenwerfcampagne opgepakt. We zullen zeker de plaatsen waar perspectief op een nieuwe afdeling groot is, stevig ondersteunen. Dat kan onder andere door er 1 persoon per buitenplaats in de kerngroep/afdeling voor verantwoordelijk te maken.

Als afdeling stellen we een aantal speerpunten vast. Uit het verkiezingsprogramma aangevuld met feiten uit buurtonderzoek en stedelijke activiteiten Op de afdelingsvergadering en kerngroepbijeenkomsten komen afdelingsplan en speerpunten regelmatig aan de orde. Wat zijn de vorderingen? Hebben we fouten gemaakt? Lukt het mensen te mobiliseren? Moeten speerpunten worden bijgesteld? Komt wat we willen bereiken duidelijk over bij stemmers/leden/actieve leden etc. Loopt de organisatie goed? Neemt ieder zijn of haar verantwoordelijkheid? Krijgen we er nieuwe mensen bij? Maken mensen die er bij zitten vorderingen? Moeten mensen op (deel)terreinen bijgeschoold? Functioneert de fractie zoals het moet? Stilstand is achteruitgang.

Criteria en taken afdelingsbestuursleden

Voor de uitvoering van het afdelingsplan is een sterk en motiverend afdelingsbestuur nodig. Mensen die de kar willen trekken, het goede voorbeeld geven, anderen weten te motiveren, bijdragen aan een goede teamgeest en uit alle leden halen wat ze kunnen.

Criteria
1. Medeverantwoordelijkheid nemen voor het besturen van de afdeling, niet vrijblijvend, het belang van de afdeling staat voorop. Meedenken en helpen richting te bepalen en afwegingen maken op punten als organisatie inhoud, strategie en tactiek.
2. Verantwoordelijkheid nemen voor een of meerdere specifieke bestuurstaken. Verantwoordelijkheid betekent dat je eindverantwoordelijke bent voor deze taak, dat hoeft niet te betekenen dat je er altijd zelf bij moet zijn, wel moet je zorgen dat het loopt, als jij niet kunt zorgen voor vervanging (bijv een ander bestuurslid of een van de leden van de kerngroep) en op tijd melden aan het bestuur (of voorzitter) als je iets niet redt.
3. Minimaal 2 avonden beschikbaar zijn, waaronder bestuursvergadering (1 maal in de twee weken) en kerngroepavonden (1 maal per maand), scholingen bijwonen, inzetbaar zijn bij bijzondere activiteiten en in elk geval deelnemen aan buurtonderzoek huis aan huis.
4. Altijd bereid zijn tot verder scholing, bereid zijn je fouten in te zien en er van te leren; een goede SP-er leert elke dag weer wat bij.
5. Instemmen met partijlijn en afdelingsplan en zich conformeren aan besluiten van het bestuur.

Taken
1. Voorzitter: politieke lijn en strategie in de gaten houden, verantwoordelijk voor alles, bindingsfactor in de afdeling, vertegenwoordiging naar buiten. De voorzitter maakt maandelijks een afdelingsverslag, is verantwoordelijk voor bestellingen bij het landelijk, het doorgeven van cursisten voor landelijke scholingen en mensen die Spanning toegestuurd krijgen.
2. Fractievertegenwoordiger: verantwoording fractiewerk, overleg met fracties deelraden deelname aan acties afdeling.
3. Penningmeester beheer financiën afspraken vergoedingen; personeelszaken; voorstellen doen om geld binnen te krijgen; ledenadministratie (of onder organisatie leden.
4. Organisatie leden: ledenbezoeken, organisatie ledenavonden kerngroepavonden en scholingen, belteam, vouwteam, informatie naar leden. Lange termijn afdelingsagenda (algemene ledenvergaderingen, raadsledenoverleg, bestuursvergaderingen, kerngroepbijeenkomsten, scholingen, enz) voor leden toegankelijk beheren.
5. Organisatie: materiaalbeheer, partijhuisbezetting, partijhuisschoonmaak, organisatie stands manifestaties, uitzetten folders, organisatie activiteiten en acties. Afdelingsagenda van manifestaties waar we met stand staan en activiteiten voor leden toegankelijk beheren.
6. Wijkwerk: stappenplan per wijk maken, organiseren in samenwerking met actieve leden uit de wijk, werkgroep minderheden, werkgroep veiligheid. In samenwerking bestuursleden uit die wijk.
7. Buitenplaatsen: contact leden buitenplaatsen, betrekken buitenplaatsen bij landelijke acties, leden buitenplaatsen activeren, afdelingen opzetten.
8. Hulpdienst: hulpdienst in partijgebouw, archief opzetten, begeleiding hulpdienst Alexanderpolder (Marianne en nog iemand die ook thuis is met website), opzetten hulpdiensten in wijken en meld- en klachtenweken.
9. Scholing: opzetten scholingen afdelingen, bibliotheek afdeling.
10. Media: verpakking acties/creativiteit (hoe verkoop ik ze bij de media), bijdragen website, persberichten/persvoorlichting, e-mailnieuwsbrief? Puree, bijdragen aan Tribune/Spanning (een enkele keer misschien de Kamer). Bewaking huisstijl. Tekst EN beeldmateriaal. Is daarmee interne spil waar alle info intern en extern bijeen komt… (Ruilen met plaats 7 in het bestuur? Moet in ieder geval door ALLE andere verantwoordelijke mensen op andere deelterreinen wekelijks gebrieft worden.)
11. Jongerenwerk: Rood aansturen, activiteiten mee opzetten en organiseren, zorgen dat nieuwe jonge leden worden benaderd, dat meer jongeren worden betrokken.
12. Ouderenwerk: ouderenplatform opzetten, verspreiding kranten grijze roodstaarten, visie ouderenbeleid neerzetten, activiteiten onder ouderen stimuleren (moeten deelgemeenten bezuinigen op ouderwerk?).
13. Bedrijvenwerk: weten waar leden werken, contact met deze leden, Solidair, WAO-platform opzetten, deelnemen aan landelijke bijeenkomsten.
14. Huisvesting: werkgroep opzetten, acties initiëren visie neerzetten over sociale huisvesting in Rotterdam en ouderenhuisvesting.
15. RET: contacten personeel RET, referendum voorbereiden, contacten met Amsterdam en Eurofractie, bijeenkomsten organiseren.

Aantal bestuursleden: minimaal 7 (voor taak 1 t/m 7). De overige taken worden verdeeld onder deze 7 mensen en extra bestuursleden (2-4?). Het bestuur niet te groot maken om het daadkrachtig te houden.

Op eerste bestuursvergadering worden de taken verdeeld en een vice-voorzitter gekozen. Het verantwoordelijke bestuurslid maakt een plan van aanpak (A4) voor zijn specifieke bestuurstaak. Dit wordt besproken op de kerngroepbijeenkomst.

Een belangrijke conclusie uit de verkiezingsuitslag van de gemeenteraad van 6 maart is dat er een nieuwe aanpak moet komen met nieuwe mensen. We stellen dan ook voor om met zoveel mogelijk nieuwe mensen in het bestuur te beginnen. Voor de continuïteit blijven enkele oude bestuursleden zitten (te denken valt daarbij bijvoorbeeld aan fractie en penningen).