Sloopblok Beijerlandselaan levensgevaarlijk

4 mei 2002

Sloopblok Beijerlandselaan levensgevaarlijk

Aan het dagelijks bestuur van de deelgemeente Feijenoord
Brabantsestraat 16
3074RS Rotterdam

Rotterdam, 4 mei 2002

Betreft: schriftelijke vragen over slooppanden Beijerlandselaan (Hillesluiszijde)

Geacht DB,
Op 4 mei 2002 is er wederom brand uitgebroken aan de kop van de Beijerlandselaan (Hillesluiszijde), in een daar al geruime tijd dichtgetimmerd blok slooppanden. De enige legitieme gebruikers van panden in het betreffende blok zijn een biljartcafé en een biljartcentrum. Al enige tijd is er sprake van regelmatig terugkerende inbraken in- en illegale sloop van betreffend sloopblok. Dit resulteert niet alleen in overlast en schade voor voornoemde legale gebruikers van de panden, maar ook van ernstige overlast voor de omliggende buurt. Soms leid diefstal van materialen uit de panden zelfs tot levensgevaarlijke situaties op de openbare weg. Het is volgens omwonenden meer dan eens voorgekomen dat er materialen van daken en uit ramen geworpen werd, om de afvoer ervan te vergemakkelijken.

Naar aanleiding van deze zeer onwenselijke situatie heb ik de volgende vragen aan u:

1. Is bovengenoemde situatie bij het DB bekend?

2. Zo ja, is het bij het DB bekend dat er meerdere keren door legale gebruikers en omwonenden van het betreffende blok aangifte is gedaan bij politie van inbraak en diefstal, niet alleen van goederen uit-, maar ook van materialen van het blok?

3. Zo ja, is het bij het DB bekend dat de politie meerdere malen aan betrokkenen heeft gemeld 'het niet tot haar prioriteiten te rekenen om snel actie te ondernemen' als er melding gemaakt wordt van het illegaal binnendringen in het betreffende blok?

4. De vorige keer dat er in het blok brand uitbrak, sprak de betrokken brandweercommandant, na het blussen en een eerste voorlopig onderzoek, van 'een ernstig vermoeden van brandstichting'. Is het bij het DB bekend of er weer sprake is van zulke vermoedens?

5. Meerdere malen in de afgelopen maanden is een groot deel van het zink cq. gootwerk van het betreffende blok gesloopt. Door verschillende omwonenden is aangegeven dat dit zinkwerk te koop wordt aangeboden bij een naburige metaalhandel. Dit is ook gemeld aan de politie. Is dit bij het DB bekend, en zo ja, wat zijn de mogelijkheden van de deelgemeente hier tegen op te treden?

6. Heeft de deelgemeente in het verleden actie ondernomen om de huidige escalerende situatie te voorkomen?

7. Zo er actie is ondernomen in die richting, waarom heeft dat onvoldoende effect gehad?

8. Zijn er vanuit de deelgemeente nieuwe acties te verwachten om herhaling van de problemen te voorkomen en de overlast een halt toe te roepen?

9. Zo ja, kan het DB aangeven wat deze acties inhouden?

10. Wanneer valt te verwachten dat het betreffende blok gesloopt gaat worden?

11. Wat zijn de plannen voor de locatie in de toekomst?

Ik hoop dat u in de gelegenheid bent de bovenstaande vragen te beantwoorden voor de eerstvolgende deelraadsvergadering.

Hoogachtend, Quintijn Rijsdijk, fractievoorzitter SP-Feijenoord.