SP reactie op het gepresenteerd coalitie-akkoord van LR, CDA en VVD.

28 april 2002

SP reactie op het gepresenteerd coalitie-akkoord van LR, CDA en VVD.

Tomaat Nieuws Tomaat

In tweede termijn antwoordde Pim Fortuijn dat hij geen antwoord zou geven. Dat moest het college maar doen die in september met een college-programma zou komen.

Raadsvergadering 25 april 2002

Voor de verkiezingen heb ik gezegd: Met de lijst Fortuijn wordt Rotterdam Onleefbaar. De kiezers dachten er anders over. Dus het is logisch dat de lijst Fortuijn een college gaat vormen.
Zij kiezen hun eigen partners en die beoogde partners zijn op de avances van de lijst Fortuijn ingegaan. Kortom, er is weinig reden om te klagen over de totstandkoming van de nieuwe coalitie.
Maar het is wel een rechts smaldeel: van links naar rechts CDA-VVD-LR of is het straks in die volgorde van rechts naar links?
Het is ook een smal deel, want het steunt op slechts 25 van de 45 zetels. Misschien wil Nico Kok alsnog toetreden of zijn zetel teruggeven aan Fortuijn? Dat zou democratisch gezien logisch zijn, maar wettelijk helaas niet.
Goed, laten we het houden op een coalitie van 55,5 % uit de raad. Met 2 zieken en 1 dissident bij de coalitie, ligt de macht al bij de oppositie. De afgelopen jaren was het ruim 75% en toen was er voor de oppositie geen beginnen aan. Of we nu gewoon deden, of dat we op onze kop gingen staan, of we het nu linksom of rechtsom probeerden, de vorige coalitie was ín beton gegoten'. Hopelijk is de nieuwe coalitie wat flexibeler en is die wel bereid naar redelijke argumenten te luisteren, zelfs als ze van de oppositie komen.
Maar het programmakader belooft niet veel goeds: Het nieuw elan voor Rotterdam is dezelfde leus als die van de begrotingsbijdrage van de VVD van 2,5 jaar geleden.
Staat U mij toe dat ik het akkoord even doorloop.
In regel 3 wordt er gesproken over 'nieuw elan voor de belangrijkste prioriteiten', blijkbaar zijn er ook onbelangrijke? Komen prioriteiten niet altijd op de eerste plaats?
Vervolgens struikelen we over de 'waarden en normen', maar wiens waarden zijn dat dan? Voormalig wethouder Meijer heeft hierover zeer behartigenswaardige dingen gezegd. Tussen al die diverse Rotterdammers gaat het om gezamenlijke normen en omgangsvormen en niet of ik me moet houden aan de Christelijke waarden van het CDA of de marktwaarden van de VVD of het 'alles van waarde is weerloos' van de lijst Fortuijn.
Het coalitie-akkoord moet leiden tot een collegeprogramma, maar wanneer komt dat dan? Waarom pas in september? Beginnen ze soms met vakantievieren? Zijn er niet genoeg problemen in Rotterdam die schreeuwen om een aanpak? Is het niet '5 voor 12'?
In de hoofdpunten veel oude wijn, maar toch…
Waarom is de mensonterende toestand op de Keileweg in 2006 niet gesloten, en wil men dat slechts sterk terugdringen?
Waarom moeten de mensen die een goedkope woning zoeken verhuizen naar Capelle of Ridderkerk of Spijkenisse?
Waarom dorpse eensgezinswoningen binnen de Ring? · Waarom de erfpacht afschaffen? Heel slecht voor de gemeentelijke financien op lange termijn en ook niet handig als je wijken moet herstructureren. Bovendien: moeder aarde is van ons allemaal! Met het afpalen en perken van stukjes grond is overal ter wereld al een hoop beschaving afgebroken.
Er zijn veel onuitgewerkte en vage bij onderwijs & jeugd. En het belooft weinig goeds voor het openbaar onderwijs dat het CDA de leiding krijgt. In Utrecht is nu al geen openbaar onderwijs meer voor Havo-VWO.
Waarom veel geld in zee gooien voor een Tweede Maasvlakte die volgens het CPB nooit rendabel wordt.?
Waarom zoeken we ons 'lebensraum' niet in goed overleg bij onze buren op het platteland?
Sinds wanneer bestaat er een GHR als overheids NV? Zo'n NV moet juridisch nog worden uitgevonden en het is bovendien in strijd met het programma van Leefbaar Rotterdam. Zojuist ontvingen we een mailtje van Kees Marges, gerenommeerd internationaal havenvakbondsman. In die mail bedankt hij Leefbaar Rotterdam, dat ze al op de eerste de beste dag zijn ingepakt door de ambtelijke top. Hij geeft ze wel na dat ze razendsnel zijn in het weggeven van belangrijke zaken. Nauwelijks geinstalleerd doen ze al mee aan partijpolitieke spelletjes en hebben ze geen enkele boodschap meer aan hun verkiezingsbeloftes.
Nogmaals meneer Sorensen, u bent geen jurist, dus dat neem ik u niet kwalijk, maar een NV is per definitie een privaatrechtelijke organisatie!
Met de verplichte inburgering zijn we het in grote lijnen wel eens. De SP zegt in haar 'Deltaplan van apart naar samen' dat je alles moet doen om integratie te bevorderen. Dus ook geen zwarte scholen toestaan bv. En ook geen plicht waar recht ontbreekt. Dan ook strijd voor gelijke rechten en tegengaan van discriminatie op alle terreinen. Daar lees ik niks over.
Leuk dat de RET niet wordt geprivatiseerd maar vanochtend heeft U de weg naar privatisering wel heel bewust opengehouden.
Goed dat de reservepotten als IFR gebruikt gaan worden, maar kijk dan ook naar de nodeloos gevulde reserves bij het OBR en het GHR. Opvallend is wel dat de vorige wethouder van Financien, toevallig ook van de VVD, boven op dat IFR zat en het 'óns tafelzilverfonds'noemde.
Al met al veel vragen, veel vage kreten en het elan spat nog niet van het papier.
Bij de portefeuille-verdeling valt op dat het OBR waarschijnlijk wordt opgesplitst? In een EZ-poot bij van Sluis en grondbeleid bij Pastors?
Kortom, dan ben ik nog niet ingegaan op de zogenaamde 'nadere aandachtspunten'. Veel beloven en weinig geven doet de vrek in weelde leven. Maar we zijn erg benieuwd naar de 'bakens'en wie er straks gaat afrekenen? Én hoe?

Kortom ook wij willen nu eindelijk eens daden zien! Dat stond fors op onze verkiezingsfolder.
Daar hebben de Rotterdammers recht op! Nog steeds is niet duidelijk welk oud beleid niet zal worden uitgevoerd, welk nieuw beleid ervoor in de plaats komt, hoeveel dat dan gaat kosten en wie dat dan mag betalen?
Is er iemand in deze zaal die antwoord kan geven op bovenstaande vragen?
Of heeft men daar ook al weer 'geen zin an?'

Theo Cornelissen.