SP krijgt landelijke steun PvdA over volkstuinen

SP krijgt landelijke steun PvdA over volkstuinen

Tomaat Persbericht Archief Tomaat

Den Haag/Rotterdam-

In tegenstelling tot de Rotterdamse fractie van de PvdA zal de kamerfractie het door de SP voorgestelde beleid over volkstuinen wel volgen.
Nu al is bekend dat SP-Kamerlid Remi Poppe tijdens het debat over de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening, vandaag 15 april, zijn voorstellen om volkstuincomplexen te beschermen tegen de oprukkende verstedelijking, gesteund zal zien door de PvdA.
Een groot aantal volkstuincomplexen aan de rand van de grote steden dreigt te sneuvelen voor de bouw van kantoren, woningen of infrastructuur. Rotterdam neemt al enkele jaren een prominente plek in bij de discussie over bedreigde volkstuincomplexen.
De gemeenteraadsfractie van de SP heeft zich vanaf het begin hard gemaakt voor de volkstuinders. Echter, in de gemeenteraad kreeg de SP nooit de steun van andere partijen. De raadsfractie van de PvdA steunde altijd unaniem het beleid van haar eigen wethouder Hans Kombrink van Ruimtelijke ordening.
De kamerfractie van de PvdA lijkt zich nu volledig te distantiëren van het Rotterdamse standpunt en het beleid van demissionair wethouder Kombrink. Poppe wil, met steun van PvdA-kamerlid Adri Duivesteijn, in de Planologische Kernbeslissing vastleggen dat bestaande volkstuincomplexen bij herstructurering van stedelijk gebied ontzien worden, en de aanleg van nieuwe complexen gestimuleerd.
De onverwachte steun van de PvdA is niet onopgemerkt gebleven. Met name vanuit de landelijke media is er veel belangstelling voor het gelijk met terugwerkende kracht van de SP. Zowel de VPRO als radio 1 volgen de komende dagen Remi Poppe in zijn strijd voor behoud van alle volkstuincomplexen.