Initiatiefvoorstel RET
Initiatiefvoorstel RET
Toelichting 25 april 2002
We hadden
het hier ook over de GHR NV kunnen hebben, want ook de privatisering van
het havenbedrijf moeten we niet doen; · Citaat oud directeur GHR
Henk Molenaar in nieuwsblad Transport van 22 maart 2002 op de vraag 'Is
de overheids-nv de oplossing? :Een ongelukkige naam, omdat in een NV de
financiële doelstelling voorop staat. Niet doen dus. Waar overheidsgeld
in wordt gestoken, moet de maatschappelijke doelstelling voorop staan.
Ook bij het havenbedrijf. Dat is ook zeer nadrukkelijk de mening van Willem
Scholten.' Einde citaat ·
Nu weet ik niet of dat laatste waar is. En of dat ook geldt voor de directie
van de RET. Maar het is zeker wel uitdrukkelijk de mening van de overgrote
meerderheid van de werkers bij de RET. Zij willen met hun openbaar vervoer
de publieke zaak dienen. Anders waren ze wel taxichauffeur geworden. (Met
alle respect voor de servicegerichte houding van de meeste taxichauffeurs.)
·
Er is maar een beperkt metrostelsel in Rotterdam van nog geen 3 lijnen,
eveneens een beperkt tramnet van nog geen 10 en ook de busbanen zijn niet
zodanig dat we daar elkaar met verschillende kleuren bussen van de weg
af moeten concurreren.
Er is geen markt op dit gebied. De overheid heeft hier een natuurlijk
monopolie en dat dient democratisch ingekaderd en gecontroleerd te worden.
Dus niet door en voor de aandeelhouders maar door en voor de burgers.
Niet om het gewin maar om het gezin!
Openbaar Vervoer kan nooit een winstoogmerk hebben. Het is een basisvoorziening
voor andere activiteiten in de samenleving. Niet het bedrijfseconomische
maar het publieke rendement moet vooropstaan. Een NV past hier nooit in.
De partijprogramma's
gaven het al aan. LR tegen NV, PvdA tegen NV, CDA zegt er niks over. Alleen
de VVD is voor.
Ze zeiden dat het moest van Europa. Maar wie is dat dan Europa? Zijn de
burgers van Frankrijk voor privatisering? Of die van Duitsland? Of de
Engelsen die al zoveel leergeld onder Thatcher hebben betaald? Europa
bestaat niet. Er is een lastige bureaucratie in Brussel, aangestuurd door
onder andere figuren als Bolkestijn.
Volgens de SP hoeft er niks van Europa, er is geen enkele wet die ons
dwingt de RET te privatiseren tot een NV.
Bovendien zijn er 15 mei verkiezingen, Netelenbos vertrekt niet naar Noord-Holland
waarschijnlijk, maar ze blijft niet en wie weet komt Westerterp dan wel
weer terug. Kortom. Houdt het roer als Rotterdammers stevig in handen.
Laat je niet bang maken door Den Haag of Brussel. Wees desnoods net zo
dapper als die bewoners van dat kleine dorpje in Gallia. Toon dat je net
zo moedig bent als Asterix en Obelix. Laat de victorie eens in Rotterdam
beginnen en niet in Leiden.
Kortom, stop het onderzoek naar een NV. Laat die RET-ambtenaren nuttiger
werk doen. Laat ze bijvoorbeeld al hun aandacht en energie steken in het
veiliger maken van de tram en de metro. Daarom mijn voorstel.
Tweede termijn:
'Een bedrijf
verbeteren door het te verzelfstandigen is een illusie.' Zei Arie van
der Zwan, u allen welbekend, eind vorig jaar in de Volkskrant. En
hij was de man die in 1997, als ex-topondernemer, de vloer aanveegde het
doodzieke Amsterdamse GVB. · Eigenlijk zou ik hoofdelijke stemming moeten
vragen. Want iedereen is hier 14 maart geleden beëdigd en heeft gezworen
bij God en bij Allah dat hij 'zonder last of ruggespraak' het Rotterdamse
volk wil dienen.
Helaas moet ik constateren dat ook de leden van Leefbaar Rotterdam al
snel overgaan tot meedoen aan partijpolitieke spelletjes.
Terug naar Archief