h

Aan: de Commissie Ad Hoc

5 april 2002

Aan: de Commissie Ad Hoc

Tomaat Schriftelijke vragen Archief Tomaat

Aan: de Commissie Ad Hoc

Schriftelijke vragen ter mondelinge beantwoording in de openbare vergadering van 5 april

Geachte heer Smits,

In de eerste commissievergadering van 28 maart jl. is afgesproken dat we kwesties waar vragen over zijn schriftelijk melden bij de secretaris.

Aan de agenda van vrijdag a.s. zou ik nog de volgende vijf vragen willen toevoegen:

1. Hoe zit het met de investeringen en de joint venture SIPC van het GHR met de haven van Sohar in Oman, waarvoor wethouder van Dijk vorige week zondag een overeenkomst heeft gesloten in Oman. Dit alles in aanwezigheid van minister Netelenbos van V&W. Graag nadere uitleg over nut en noodzaak van deze investering en over de hoogte van het bedrag en over de eventuele risico's en hoe die zijn afgedekt.

2. Hoe zit het met de nieuwe verliezen van de dienst Gemeentebelastingen Rotterdam (GBR). Bij de 8-maandsrapportage in november 2001 hebben we meer dan fl. 20 miljoen bijgelegd om de begroting 2001 van de dienst GBR sluitend te maken, maar nu schijnt er opnieuw een tekort te zijn van 55 miljoen op de rekening 2001. Klopt dat? Begin vorig jaar is afgesproken dat de commissie Financiën als een soort waakhond elke maand de situatie bij de dienst GBR zou bespreken aan de hand van een maandelijkse rapportage. De commissie Financiën bestaat niet meer, maar de tekorten blijkbaar nog steeds. Graag zag ik nadere informatie hierover en een voorstel hoe we de waakhondfunctie weer terugbrengen bij de raad. Of kan ik hierover beter een interpellatie houden op donderdag 11 april a.s.?

3. Hoe zit het met de ontbijtbijeenkomsten waarvoor het college gastheer is in Brasserie Parkzicht. De eerste ontbijtbijeenkomst is gehouden op 27 maart jl. Het zou gaan om 4 netwerkbijeenkomsten per jaar van 2500 euro per keer. Mijn vraag is: waarom doet het college dit alleen met ondernemers? Daar is het Zakenfestival toch voor? Hoeveel kleine/ middelgrote en grote ondernemers denkt zij per jaar aan het ontbijt te kunnen spreken? Wat zijn de ervaringen van 27 maart jl. en wie zaten er aan tafel? In welk beleidskader passen deze ontbijtbijeenkomsten en de rol van gastheer? Waarom alleen Parkzicht of komen er meer Rotterdamse horecavestigingen in beeld?

4. In de B&W-berichten van 27 maart jl. staat dat er bestuurlijke huisregels zijn vastgesteld voor de dienstverlening aan het college en aan de raad. De COR zou hierover nog moeten adviseren, waarna ze aan de ambtenaren worden bekend gemaakt en vastgelegd in de administratieve organisatie. Is er al een COR? Zo nee, komt die er dan? Zo ja, wanneer worden die huisregels van kracht? Of gelden die regels ook bij voorbaat: zo ja, zouden wij er dan een afschrift ter beoordeling van mogen ontvangen?

5. In het virtuele STADSDEBAT van 26 maart jl. stelde een van onze burgers enkele zinnige vragen aangaande het beleid van de ROTEB met betrekking tot het legen en schoonhouden van de ondergrondse containers en hun omgeving. Die vragen zou ik graag overnemen en aan de ROTEB willen stellen. Kan dat in de commissie Ad Hoc?

Met vriendelijke groet, Theo Cornelissen, Fractievoorzitter SP gemeenteraad Rotterdam (010-) 4 66 80 92 of (06) 20 43 01 96

Terug naar Archief

U bent hier