25 maart 2002

Tomaat Nieuws Archief Tomaat

Verklaring aan alle partijen in de deelraad Feijenoord over het afbreken van de coalitie onderhandelingen door de SP-fractie.

De fractie van de SP in de raad van de deelgemeente Feijenoord heeft de afgelopen weken serieus meegewerkt aan de onderhandelingen om te komen tot een solide coalitie die op een progressieve manier de dagelijkse leiding in de deelgemeente op zich zou kunnen nemen.

De SP-fractie had daarbij de volgende uitgangspunten:

· Gezien de problemen in de verschillende wijken van Feijenoord is er alle reden voor een sterk sociaal beleid gebaseerd op solidariteit en gelijkwaardigheid.

· Het heeft geen zin om aan te schuiven bij een coalitie die het bestaande beleid van het vorige bestuur, bestaande uit PvdA/ Groen Links en CDA, alleen maar wil voortzetten.

· Er is alle aanleiding, gezien de verkiezingsuitslag van 6 maart, te vrezen voor een rechts college met een rechts beleid vanuit het centrale gemeentebestuur aan de Coolsingel. Een links tegenwicht vanuit de deelgemeente is nodig om de belangen van de meerderheid van de Feijenoorders veilig te stellen.

· Met name op het gebied van de veiligheid in de buitenruimte, het behoud van de sociale woningbouw, maar ook het welzijn en de educatie van zowel de jongeren als de ouderen, is het mogelijk de burgers te laten zien dat er wel degenlijk resultaten te behalen zijn.

· In samenspraak met de bewoners in de verschillende wijken moeten die resultaten zichtbaar worden.

· De SP-fractie heeft een zeer geschikte kandidaat om volwaardig deel te nemen in het nieuwe Dagelijks Bestuur van de deelgemeente.

Daarom heeft de SP-fractie, na een eerste schriftelijke verkenning van de bouwstenen voor een nieuw programa-akkoord en de eerste gespreksronde, contact gezocht met de fracties van Groen Links en de PvdA, om te komen tot een bestuur bestaande uit de SP en de andere twee linkse partijen.
In die twee bilaterale gesprekken is ons gebleken dat met name de PvdA de basis van zo'n links college te smal vindt en ook eigenlijk niet uit is op een koerswijziging naar links. De SP-fractie betreurt dit en hoopt dat de confrontatie met de dagelijkse praktijk de PvdA-fractie alsnog tot andere gedachten kan brengen. Mocht dit verschil van inzicht de komende weken blijven bestaan, dan heeft het voor de SP-fractie niet langer zin om aan de coalitie-besprekingen deel te nemen.

Met vriendelijke groet, Quintijn Rijsdijk, fractievoorzitter SP

SP-fractie Feijenoord, Quintijn Rijsdijk en Frank Kreukniet.
Fractie adres: Bree 186, 3075 KB, Rotterdam, 010-4 19 37 57