Partijsecretaris Kox in Rotterdam waardig invaller voor gestrande Marijnissen Rotterdam

21 februari 2002

Tomaat Nieuws Archief Tomaat

'Er is iemand van links bij Marijnissen binnengereden', vertelde SP-partijsecretaris Tiny Kox, die op de verkiezingsbijeenkomst van de SP in Rotterdam noodgedwongen, maar met verve, de onfortuinlijke partijleider verving.
Ruim honderd aanwezigen vuurden een groot aantal prangende vragen af op een panel van vier SP-kandidaten. Omdat er een groot aantal raakvlakken bestaan tussen de Rotterdamse politiek en de landelijke politiek was de geplande aanwezigheid van SP-partijleider Jan Marijnissen bij de Rotterdamse verkiezingsavond in het Bibliotheektheater zeer gerechtvaardigd.

Helaas zat het Marijnissen op de weg van Den Haag naar Rotterdam niet mee. Het zal voor hem een vreemde gewaarwording zijn geweest om van links te worden aangereden. Gelukkig bleef Marijnissen ongedeerd.
In partijsecretaris Tiny Kox vonden de organisatoren te elfder ure een waardig vervanger. In zijn speech nam Kox de ruim honderd aanwezigen mee op een reis door de recente geschiedenis.
Vertrekpunt van zijn betoog was de haven- en sleepbootstaking van 1979, die de Rotterdamse haven maar liefst zeven weken plat legde.
'Een bijzondere en dramatische staking', volgens Kox, 'want die staking markeerde het einde van een tijdperk waarin progressieve hoop overheerste.' Kox doelt op het feit dat in 1979 het roemruchte kabinet van Joop den Uyl al twee jaar verleden tijd was en de eerste contouren van het Lubberiaanse, neoliberale denken zichtbaar werden. 'Links droomde nog een beetje van de revolutie', vertelde Kox. 'Die revolutie kwam inderdaad, maar wel een rechtse revolutie! De markt kreeg meer macht en er werd stevig gesneden in de sociale verworvenheden. Zo gleed Nederland af van een sociale verzorgingsstaat tot een kale waarborgstaat.' Waar dat sindsdien toe heeft geleid, zien we om ons heen: er zijn vrijwel geen staatsbedrijven meer en de gemeentelijke diensten zijn zo goed als uitgekleed.

Kox is wel zo eerlijk om aan te geven dat dat proces aanvankelijk wel de steun van de kiezers kreeg.
'Ook in Rotterdam, want de stad was zelfs beroemd om zijn bureaucratie. Bovendien was het de tijd van de massawerkeloosheid, die om bezuinigingen vroegen.'
In 1989 waren de tijden echter veranderd en groeide de roep om een meer sociale en menselijker politiek. De hoop was gevestigd op een ex-vakbondsman, Wim Kok. Maar o, wat kwam Nederland bedrogen uit. 'Kok heeft het karwei van Lubbers afgemaakt', betoogde Kox. 'Zelfs de WAO werd door Kok onder handen genomen. Als gevolg daarvan liep de PvdA leeg en groeide de SP. Logisch, want mensen voelde zich door de PvdA in de kou gezet.'
Bij de verkiezingen van 1994 lieten de kiezers geen twijfel bestaan: PvdA en CDA verloren allebei, maar als kleinste verliezer werd PvdA wél de grootste partij. Het gevolg is genoegzaam bekend: 'Hoewel Kok premier werd, wendde hij het steven niet. Voor acht jaar paars leverde de PvdA de premier, maar de VVD het beleid. Sindsdien is de samenleving harder geworden en verder uit elkaar gevallen. De solidariteit is weg.'

Kox veegde vervolgens de PvdA, D'66, CDA en VVD de mantel uit, omdat deze partijen nog steeds niet voor sociale wederopbouw lijken te kiezen. 'Wederom lijkt de WAO het slachtoffer te worden.' Bovendien lijken de partijen wel heel nadrukkelijk hun oortjes te laten hangen naar de Rotterdamse hoogleraar Pim Fortuyn. 'Heb je die twee schoothondjes van hem gezien? Die lijken echt op Melkert en Dijkstal. Gedrieën hoor je ze blaffen dat de criminaliteit moet worden aangepakt.
Daar zijn wij uiteraard ook voor, maar hoewel de kleine criminaliteit irritant is, beginnen wij liever bovenaan, bij bouwfraudeurs en andere witte-boordencriminelen.' Tenslotte hoopte Kox dat Rotterdam, als klassiek voorbeeld van de wederopbouw, vanaf 6 maart ook een symbool voor sociale wederopbouw zal worden. 'U kunt daaraan bijdragen', drukte de SP-partijsecretaris de aanwezigen nog eens op het hart.

Na de pauze kregen de aanwezigen de gelegenheid om hun vragen af te vuren op een panel. Behalve uit Tiny Kox bestond dat uit de lokale kandidaten Ineke Palm, Jolanda Gooiker (ook landelijk kandidaat) en de Rotterdamse SP-lijsttrekker Theo Cornelissen.
In de levendige uitwisseling passeerden zowel plaatselijke als landelijke onderwerpen de revue. Zo kreeg Ineke Palm de gelegenheid om de SP-ideeën over de gezondheidszorg over het voetlicht te brengen.
Kox dempte de verontwaardiging van een vragensteller die zich zorgen maakte over de plannen om Melkertbanen af te schaffen. 'Wij willen daar ook van af, maar niet door die banen te schrappen, maar door er volwaardige banen van te maken', aldus Kox.
Cornelissen beloofde aanwezige Rotterdamse volkstuinders aandacht te zullen blijven besteden aan hun problemen.

De meest cruciale vraag van de avond stelde presentatrice Liesbeth Hoogenboom bij haar afsluiting van de avond: 'U gaat nu toch ook SP stemmen?'