12 februari 2002

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 11 december 2002
Betreft: Schriftelijke vragen ter mondelinge beantwoording betreffende dak- en thuislozen waaronder vrouwen met kinderen.

Aan de Gemeenteraad,

Inleiding op de vragen 1 en 2

Het aantal daklozen, waaronder veel vrouwen met kinderen, is de afgelopen jaren explosief gestegen in Rotterdam (zie artikelen Volkskrant en Rotterdams Dagblad van 10-12-02).

Al op 25 juli 2001 stelde de SP vragen over preventieve projecten voor gezinnen die op straat gezet dreigde te worden (vraag 5, door Ineke Palm). In de Algemene Beschouwingen van november 2001 vroeg de SP om meer geld voor instellingen die dak- en thuislozen opvangen (Leger des Heils, Havenzicht etc). Deze motie is toen door de raad verworpen.

Het is niet de vraag of, maar hoe we voor noodopvang voor daklozen gaan zorgen.
We kunnen dak- en thuislozen, waaronder vrouwen met kinderen, niet in de vrieskou laten staan.

Vraag 1
Zijn er mogelijkheden getroffen om daklozen op zeer korte termijn directe noodopvang te bieden?

Vraag 2
Is het mogelijk financiële noodhulp te bieden aan de instellingen die dak- en thuislozen opvangen om daarmee meer bedplaatsen te realiseren?

Vraag 3
In 2001 zou er een nachtopvang voor vrouwen gerealiseerd worden ter preventie van deze problematiek (antwoord 5, 28 augustus 2001). Bestaat deze nachtopvang en hoe functioneert deze?

Met vriendelijke groet, Theo Cornelissen,
(010-) 466 80 92 of (06-) 20 43 01 96