Actie Weet Wat je Eet!

12 januari 2002

Actie Weet Wat je Eet!

Weet wat je eet.in Rotterdam

Op 12 januari was het weer raak: een groepje losgeslagen jongeren maakte amok bij de Albert Heyn op de Lijnbaan. Relschoppers? Vernielers? Hangjongeren? Niets van dit alles! ROOD, jongeren in de SP, was weer actief!
Voor de derde keer werd er een "Weet wat je eet" actie gehouden. Gewapend met vragenformulieren, pennen, klembordjes en onze liefste glimlach haalden we handtekeningen op voor een betere etikettering van ons voedsel.
Ondanks het druilerige weer, waardoor veel mensen haast hadden, konden er toch nog 53 handtekeningen worden toegevoegd aan de lange lijst die we al hadden. Resultaat: in totaal meer dan 200 handtekeningen voor betere etiketten en een gentech-vrije voedsellijn!
Ook werden er weer foldertjes over genetische manipulatie uitgedeeld.

We hadden bij de Albert Heyn gezelschap van een straatkrantverkoper, net als bij de vorige keren, en net als de vorige keren kochten we ook maar een krantje. Immers: wij stonden daar voor onze lol, zo'n verkoper moet ervoor werken! Ook kregen we gezelschap van een opmerkelijk, doch zeer aardig heerschap: de zogenaamde "straatdichter". Deze man maakt tegen betaling op straat een persoonlijk gedicht. Nadat hij van ons een paar euro had gekregen kregen we een stortvloed van gedichten over ons heen; duidelijk omdat hij zeer gecharmeerd was van Suzanne, ons vrouwelijke ROOD-lid. Ook hij wilde graag tekenen voor betere etiketten op het voedsel.

Drie acties, met als resultaat meer dan 200 handtekeningen en een lange reeks van ontmoetingen met mensen op straat: als ROOD zijn we erg blij met deze resultaten.
Er zal van mijn hand nog een opinieartikel verschijnen, waarin ik, namens ROOD-Rotterdam, terugkijk op onze resultaten en ervaringen, en de werkzaamheden van de commissie-Terlouw in een ander daglicht zet. In verband met studie en andere bezigheden houdt ROOD-Rotterdam het hier even bij, maar over twee weken komen we weer bij elkaar om RODE zaken te bespreken en nieuwe acties voor te bereiden.