Aan het college van B&W Coolsingel 40 3011 AD Rotterdam

Aan het college van B&W
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam

Betreft schriftelijke vragen ter mondelinge beantwoording

Rotterdam, 24 januari 2002

Geacht college,

Gisteravond bereikte ons via de media het bericht dat de Rotterdamse sociale dienst eind vorig jaar 10% van alle bijstandsuitkeringen heeft stopgezet; de ruim 3700 betrokkenen zouden onvoldoende meewerken om aan 't werk te komen.

De SP-fractie wil er opheldering over hoe dit gegaan is en heeft hierover de volgende vragen.:

1. Wat is er hier precies aan de hand? Om welke redenen zijn de uitkeringen stopgezet? Waar bestaat de groep van 3725 mensen precies uit, bij hoeveel gaat het echt om fraude, hoeveel mensen hebben niet meegewerkt, in welke mate hebben zij niet meegewerkt?

2. Wat heeft de sociale dienst precies ondernomen bij mensen die onvoldoende hebben meegewerkt, worden er bepaalde fases doorlopen en is dat ook altijd gebeurd?

3. Zijn mensen van wie niet duidelijk is of ze de oproepen ontvangen en begrepen hebben ook bezocht?

4. Kan de Raad inzage krijgen hoe zorgvuldig de sociale dienst te werk is gegaan voordat zij tot deze maatregel is overgegaan?

5. Indien al deze mensen onvoldoende hebben meegewerkt om aan het werk te komen of om andere redenen onrechtmatig een uitkering kregen, waarom heeft u dat dan niet veel eerder aangepakt?

6. Hoe zeker bent u ervan of al deze mensen onterecht een uitkering kregen of meent u dit met een piepsysteem op te kunnen lossen? Zo ja, hoeveel mensen hebben gereageerd, hoeveel mensen hebben alsnog besloten mee te werken en bij hoeveel mensen bleek de uitkering onterecht te zijn ingehouden en hoe snel is in beiden gevallen weer een uitkering verleend?

7. Erkent u de risico's van een dergelijke maatregel wat betreft bijvoorbeeld sociale uitsluiting, schulden en huisuitzettingen met name voor gezinnen met kinderen? Zijn er gezinnen met kinderen in de maatregel betrokken en zo ja, op welke manier voorkomt u dat deze kinderen hier de dupe van worden?

8. Welke relatie is er precies tussen deze opschoningsoperatie en de dreigende strafkorting en het aanlokkelijke en zeer benodigde bedrag van 41 miljoen euro van minister Vermeend? Kunt u garanderen dat het streven om de strafkorting te ontlopen en de 41 miljoen binnen te halen niet ten koste is gegaan van de zorgvuldigheid van handelen van de sociale dienst?

Met vriendelijke groet,
Ineke Palm, SP-fractie Rotterdam,
Coolsingel 40,
3011 AD Rotterdam,
tel: (010-)4 17 33 59 of 06-51 11 10 73 .