31 oktober 2001

Verzoek om beraadslaging/ interpellatie

Rotterdam, 30 oktober 2001

Geachte voorzitter,
Gelet op artikel 17 van het 'Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad' zoals vastgesteld op 5 maart 1998 en gewijzigd op 25 februari 1999 verzoek ik U hierbij om informatie aangaande het door het college gevoerde bestuur met betrekking tot de Dienst Gemeentebelastingen Rotterdam (GBR).
Deze informatie zou ik graag in de vorm van een interpellatie willen inwinnen in onze eerstvolgende vergadering te weten aanstaande donderdag 1 november 2001 na de behandeling van de ingekomen stukken, dus als toegevoegd agendapunt.

De SP-fractie vraagt deze interpellatie aan omdat zij:

-als onderdeel van de gemeenteraad van Rotterdam, het hoogste bestuursorgaan in de gemeente, medeverantwoordelijk is voor het gevoerde en te voeren beleid
- het gemeentebestuur geacht wordt zorgvuldig om te gaan met de gemeenschapsgelden
- er talloze mensen en organisaties zijn in onze gemeente die een beroep doen op die gemeenschapsgelden om dringend noodzakelijke knelpunten op te lossen en ambities te realiseren
- volgende week bij de behandeling van de door het college voorgestelde begroting 2002 opnieuw zal blijken dat er niet voldoende geld is om aan alle noden en ambities tegemoet te komen
- de gemeenteraad van Rotterdam bij de vorige week gepresenteerde 8-maands-rapportage van de dienst GBR geconfronteerd is met een tekort van 15,2 miljoen
-uit de 8-maandsrapportage en de behandeling daarvan in de commissie Financiën van gisteren blijkt dat er een tekort dreigt dat nog vele miljoenen groter is.

In de gevraagde interpellatie zouden wij graag van de verantwoordelijke wethouder en het college van Burgemeester en Wethouders antwoord willen hebben op de volgende vragen:

1. Wat is de oorzaak van de verlaging van de afdracht van de dienst GBR van 384,4 miljoen naar 362,2 miljoen voor het jaar 2001

2. Waarom is de dienst er de afgelopen jaren nooit in geslaagd de in de begroting geraamde afdracht te voldoen en is zij daar stelselmatig vele tientallen miljoenen onder gebleven?

3. Kan het college de raad inzicht verschaffen in de risico's die de dienst GBR loopt ten aanzien van het actuele debiteurensaldo van 605,5 miljoen?

4. Kan het college de raad inzicht verschaffen in de actuele kosten van het WOZ-krediet dat een aantal maanden gelden door ons is verhoogd van 44 naar 77 miljoen? Kortom, moet er opnieuw geld bij?

5. Kan het college de raad inzicht verschaffen in de noodzaak van de in de actuele prognose opgenomen kosten dienst GBR van 56,5 miljoen? Kortom hoe doet de dienst GBR het in vergelijking met andere steden als Amsterdam en Den Haag?

6. Hoe komt het dat de dienst GBR ondanks het vorig jaar opgestelde verbeterplan nog niet op orde is en waar moet dat verbeterplan dan worden bijgesteld?

In de media heeft de SP-fractie de suggestie gedaan voor een 'parlementair onderzoek'.
De gemeenteraad zou uit haar midden een ad-hoc-commissie kunnen aanwijzen, bijvoorbeeld bestaande uit de leden van de Commissie Financien en de Commissie tot Onderzoek van de Rekening (COR). Deze 'commissie GBR' zou dan op korte termijn, nog voor de installatie van de nieuwe raad en het aantreden van een nieuw college van B&W, antwoord kunnen geven op de vraag: Hoe groot is het financiele gat bij de dienst GBR, waar komt dat gat vandaan en zijn er nu voldoende maatregelen genomen om het gat te dichten?
Bij de overdracht van het GBR-dossier aan de volgende raad moet er 'geen rommel meer op zolder achterblijven' en mogen er zeker 'geen lijken in de kast verborgen blijven'.

Dit alles onder het bij de belastingdienst gehanteerde motto: Makkelijker kunnen we het U niet maken, maar duidelijker wel!

Vanzelfsprekend wil ik graag ter vergadering de noodzaak van mijn verzoek tot interpellatie en de daarin vermeldde vragen toelichten, opdat de gemeenteraad van Rotterdam na een beraadslaging in 2 termijnen haar conclusies over deze zaak kan trekken en maatregelen kan nemen ter voorkoming van verdere schade aan de publieke zaak.

In de vaste overtuiging dat U mijn verzoek tot interpellatie onverwijld aan de leden van de raad zult zenden, verblijf ik, Hoogachtend,

Theo Cornelissen, Lid gemeenteraadsfractie SP, Teilingerstraat 11-e, 3032 AN, Rotterdam tel. (010-) 4 66 80 92 of (06) 20 43 01 96

Zie ook: interpelatiedebat GBR