Wethouder doet niets aan autovrije dag
Wethouder doet niets aan autovrije dag
Nieuws Archief
Tekst zoals uitgesproken door Mathijs Spaas in de raadsvergadering van 20 september 2001, afdoening motie Spaas.
Meneer de voorzitter Nog twee nachtjes slapen en dan
is het eindelijk 22 september. Dan is het Europese autovrije dag. Dit
jaar gecombineerd met de OV-promotiedag en de nationale fietspromotiedag.
Voor de Europese autovrije dag zijn al vele mensen in vele steden
al geruime tijd in de weer met voorbereidingen. Voorbereidingen voor deze
dag, waarvan de symbolische waarde hoog genoemd mag worden, zijn al jaren
in volle gang.
Natuurlijk, elk gemeentebestuur weet dat zo'n dag niet de ultieme oplossing
is voor het mobiliteitsprobleem. Maar, en dat weet ook elk weldenkend
mens, de signaalfunctie van zo'n dag is wel degelijk belangrijk. Daarom
zullen diverse media al op zaterdagavond en anders op zondag of maandag
berichten over lege straten, pleinen, boulevards en avenues
in vele grote
Europese steden
Die berichten alleen al, in de kranten, op de radio en
de televisie maken zo'n dag bij voorbaat geslaagd, en voor een jaarlijkse
herhaling vatbaar. Zeker als er een andere invulling gegeven wordt waar
doorgaans slechts auto's rijden.
Zonder twijfel is dat ook de heersende mening van een overgrote meerderheid
van deze raad. In ieder geval is het de mening van de SP-fractie. Net
zoals dat het de mening is van het merendeel van de Nederlandse bevolking,
volgens een Nipo-onderzoek van het afgelopen weekend. (47% voorstander,
24% geen mening, slechts 29% tegen) En misschien kan het aantal voorstanders
alleen nog maar groeien, als er voldoende alternatief vervoer geregeld
wordt en als er tal van activiteiten ondernomen worden.
Daarom, wij wisten dit natuurlijk al veel langer, heb ik al op 16 september
2000 aan het college een brief gestuurd. In deze brief vroeg ik om een
goede en tijdige voorbereiding voor de Europese autovrijedag. In die brief
stonden voorstellen voor de invulling van culturele, recreatieve, en sportieve
straatactiviteiten, en al het idee voor het RET vervoer voor een "Halve
Euro van Hiero naar daaro". De mogelijkheid hebben we geopperd voor een
combinatie met culturele straatspeeldagen.
Ideeën zat, om nog meer ideeën vanuit de Rotterdammers op te laten borrelen,
en van de Europese autovrije dag een stadsbrede happening te maken
U
allen hier in de raad weet inmiddels wat ervan die brief terecht is gekomen:
niets, noppes, nadah. Wij kunnen slechts gissen waar de brief terecht
is gekomen. Hij is waarschijnlijk zoekgeraakt bij de verantwoordelijk
wethouder Verkeer en Vervoer tussen de vele briefjes van Leontien Zijlaard
van Moorsel, de briefjes van paardenrijdende havenbaronnen, briefjes van
de vrienden uit het midden en kleinbedrijf of ander volk waar de wethouder
wel zijn oren naar laat hangen.
Meneer de voorzitter, Zonder enige vorm van excuus over het zoekraken
van de brief, hebben we als SP-fractie keurig de parlementaire weg bewandeld.
We hebben erover gepraat in de commissies en in de raad. En iedereen in
deze raad, met uitzondering van de VVD, was het met de SP eens dat er
iets moest gebeuren. Echter, ook daarvan weet u de uitkomst: de wethouder
wilde niet, en wil nog steeds niet, en wat veel schrijnender is: de wethouder
is als de dood voor boze reactie uit het borrelcircuit. Dus doet de wethouder
niets.
Meneer de voorzitter, ik druk me uiterst voorzichtig uit wanneer ik zeg
dat een dergelijke houding arrogant is en verwerpelijk. Er hoeft maar
één topsporter het stadhuis binnen te rennen om van korte broek te wisselen
of deze wethouder van Sport rent er hijgend achteraan: onaanvaardbaar.
Natuurlijk is het zo dat de lakse houding van het overgrote deel in deze
raad, dit gedrag alleen maar versterkt heeft. Ik kan mij in ieder geval
niet voorstellen dat de bijdrage van de heer Peet over dit onderwerp de
druk op deze wethouder ook maar een klein beetje verhoogd heeft. Ik hoor
het de heer Peet nog zeggen - ik citeer: "Ook ik vind dat de voorstellen
lang op zich hebben laten wachten. Elke poging van de commissie is op
onwil van de wethouder gestuit." Einde citaat.
Omdat de wethouder niet voort was te branden, zijn we zelf aan de slag
gegaan. Als SP zijn we ook bij dit onderwerp onze eigen weg gegaan. Wij
hebben moties ingediend om een uitspraak van de raad te vragen. En tot
onze grote vreugd werd de motie Spaas aangenomen, waarin werd voorgesteld
om bij wijze van OV-promotie, de reizigers voor een dag een aanzienlijke
korting te geven. Natuurlijk was de wethouder ook hiertegen, maar de raad
had gesproken en de democratie leert ons dat dat geldt. Althans, dat zou
zo moeten zijn, want zelfs aan deze motie had de wethouder volstrekte
maling. Dus kwam hij bij het laatste raadsdebat met een kulverhaal over
geld en stadsregioraad. Korting mocht, maar dan zeer marginaal. Daarom
meneer de voorzitter, zouden we er op 12 september tijdens de commissie
VVSR nog eens op terug komen. Ook op nadrukkelijk verzoek van een uiterst
teleurgestelde heer Peet. En wat schetst mijn verbazing: op dezelfde dag
als de commissievergaderingstaat er een advertentie in de Maasstad met
daarin de uitvoering van de motie volgens het idee van de wethouder. Ik
vind het - zoals ik al eerde zij - ronduit Arrogant en verwerpelijk!!!
Meneer de voorzitter Het is nu bijna 22 september. Bijna is het Europese
autovrije dag. Een jaar lang stechelen, zeuren en vooral onwil heeft ertoe
geleid dat de Rotterdamse bijdrage aan dit evenement eruit zal bestaan
dat de wethouder Verkeer en Vervoer een fietstochtje maakt door de stad.
U en ik zijn voor die tocht uitgenodigd. Bij deze neem ik die uitnodiging
aan en beschouw 'm als een uitnodiging aan vele Rotterdammers om een stukje
mee te fietsen. Ik kan u verzekeren, we zullen er zijn
van begin tot
eind
Mathijs Spaas, E-mail
Zie ook: Goedkoop met de RET op
22 september