h

Integrale tekst zoals uitgesproken door Mathijs Spaas op 14 Juni 2001, in het raadsdebat over de Eur...

15 juni 2001

Integrale tekst zoals uitgesproken door Mathijs Spaas op 14 Juni 2001, in het raadsdebat over de Eur...

Nieuws Archief

Integrale tekst zoals uitgesproken door Mathijs Spaas op 14 Juni 2001, in het raadsdebat over de Europese Autovrije dag.

Voorzitter,

Niet dankzij de wethouder, maar eindelijk spreken we dan toch over de Europese Autovrije dag in de raad.
De wethouder geeft er duidelijk blijk van er eigenlijk helemaal geen behoefte aan te hebben. Daarom dat hij veel te laat en met niets nieuws op de proppen kwam in de commissie verkeer en vervoer…
De wethouder dacht: ik denk maar zo, ik bedenk maar niets… en als ik dat maar zo laat en zo langzaam mogelijk doe, dan gebeurt er helemaal niets…
De wethouder vond een raadsuitspraak over het wel of niet jaarlijks meedoen overbodig… en wil ondertussen voortborduren op een concept wat eerder al een flop was. Het had allemaal al anders kunnen zijn en sneller kunnen gaan als de wethouder normaal had gereageerd op mijn brief van 16 september 2000 aan het college. Maar een reactie, zelfs een ontvangstbevestiging is uitgebleven op mijn brief om de mogelijkheden voor de raad uit te werken om aan de Europese autovrije zaterdag van 22 september 2001.
Wat is er gebeurd met mijn brief, wanneer krijg ik normaal antwoord? Heeft u hem zoek gemaakt?

Voorzitter, Alhoewel we nu dan in woord mee zullen doen, de vraag is hoe het zich in de praktijk uit gaat pakken.
Wat doet Rotterdam om de opening van de autovrije dag waardig te zijn. Ik heb de stellige indruk: vooral niet zoveel… We laten het aan een enkel achteraf straatje in het centrum over en aan de goedwillende deelgemeente… Maakt het indruk wanneer er die dag geen auto rijdt door de Karel Doormanstraat of de Gerard Scholtenstraat. Ik denk het niet…
En hoe komt het bij de televisiekijkers over wanneer de journaalbeelden van de afgesloten centra uit Amsterdam, Eindhoven, Leeuwarden Nijmegen, Turijn, Napels, Londen, Bremen, Munchen op de buis binnenkomen, met daarna het beeld van een enkele autovrije 2e Rosestraat?
Die slappe houding is door de meeste coalitiepartijen omarmd uit zogenaamde economische overwegingen: het centrum zal niet afgesloten worden, omdat dit al drie maal gebeurd in september… Het zou een economische domper zijn voor het midden en klein bedrijf in het centrum.
Een typisch geval van rechtse lobby, lijkt mij… Vreemd eigenlijk, want er zijn zat winkelgebieden die uit economisch gewin meerdere malen in het jaar hun gebied voor auto's afsluiten. Creatief handelen en de winkels hebben een betere omzet dan op een normale zaterdag… Bovendien valt er weinig te zeuren: één dagje een autovrij centrum, dat valt toch in het niets bij de ruimte die er in het centrum gegeven is voor economisch gewin door koopzondagen…
De SP is van mening dat Rotterdam groots moet inzetten:
· omdat de opening hier is
· omdat er een duidelijk signaal afgegeven moet worden dat het beleid om de groeiende automobiliteit te temperen faalt
· omdat zo mensen kunnen zien en ervaren wat het betekent als er een dag nagenoeg geen auto's rijden: hoe is een dag zonder verkeersdrukte, een dag waarop de buitenruimte teruggewonnen is op het blik en daarom anders gebruikt kan worden, een dag waarop de overheid andere vormen van mobiliteit kan promoten, en een dag die ruim baan geeft aan het langzaam verkeer…
Groots inzetten betekent: minimaal het centrum afzetten…
Je staat voor schut als je dat niet doet.
Daarom dat de motie tot het afsluiten van het centrum, ingediend door de Stadspartij, zullen steunen.

Maar de raad kan meer… en de raad moet meer…
De raad kan ervoor kiezen om er die dag voor te zorgen dat de RET rijdt voor gereduceerd tarief…
Onder het mom van voor een halve Euro van hiero naar daaro… kan de RET de mensen van de ene culturele straatspeeldag vervoeren naar de andere autovrije happening. (motie met de RET voor een halve Euro van hiero naar daaro)

Bovendien kan de raad er werk van maken om Overschie die dag eens wat meer adem te geven, door op zaterdag 22 september de A13 vanaf de doenkade tot het Kleinpolderplein af te laten sluiten.
Een symbolische actie waarmee we als raad aangeven dat het menens is dat er daar op de korte termijn iets gebeurd om Overschie van stank en lawaai te ontlasten…
(motie lucht voor Overschie)

Mathijs Spaas, E-mail

U bent hier