h

Integrale tekst, uitgesproken door Matijs Spaas op 14 juni 2001, tijdens het raadsdebat over de inpa...

15 juni 2001

Integrale tekst, uitgesproken door Matijs Spaas op 14 juni 2001, tijdens het raadsdebat over de inpa...

Nieuws Archief

Integrale tekst, uitgesproken door Matijs Spaas op 14 juni 2001, tijdens het raadsdebat over de inpassing van de Carnisselandelijn op de Groene Hilledijk.

Voorzitter

In tegenstelling tot de VVD zal ik niet het ene rapport niet weg willen cijferen met het andere.
Dat is slechts gehakketak over twee rapporten. Alhoewel ik de stellige indruk heb dat het onderzoeksbureau Goudappel Coffeng meer naar de RET heeft geluisterd, dan naar andere burgers die in de directe omgeving van de Groene Hilledijk wonen en werken.
Want dat mogen we niet vergeten: het gaat hier om mensen, omwonenden en winkeliers van de Groene Hilledijk. Het gaat hier om een wijk. En als u luistert, dan heeft u al vaker van hen een oorverdovend NEE gehoord! (Noot: PvdA raadslid Peet had een oordovend nee gehoord van het ministerie van Verkeer en Waterstaat op de vraag of minister Netelenbos een Vreewijktracé zou financieren als het niet de 50 % kostendekkingsgraad haalt, CDA raadslid Bolsius had van dezelfde ambtenaar gehoord dat het zwaarwegend, maar niet onoverkomelijk was.)
Voorzitter, Je kan alleen maar kiezen voor een tramplustracé over de Groene Hilledijk als je voor lief neemt dat het ten koste gaat van de huidige bomen, en als je voor lief neemt dat er geen daaraan gelijkwaardig groen ervoor terug kan komen.
Ik ben dan ook blij met de uitlatingen van wethouder Kuiper vandaag in het Rotterdams Dagblad dat sloop voor nieuwbouw zou moeten wijken voor sloop voor stadsnatuu r.
Ik ga ervan uit dat deze milieubewuste biecht ook opgaat voor een aan te leggen tramtracé, zodat de Groene Hilledijk groen kan blijven wanneer we voor het alternatieve Vreewijktracé kiezen.
Immers - om met wethouder Kuiper te spreken - de leefbaarheid zou ons alle veel waard moeten zijn.
Graag verneem ik nog hoeveel investeringskosten er uiteindelijk voor de trambaanconstructie nodig zou om de bomen op de Groene Hilledijk te behouden?
Klopt het dat de trambaanconstructie waarvoor het dagelijks bestuur van de deelgemeente Feijenoord heeft gekozen, een gesloten constructie is… in de wetenschap dat geen enkele boom het drie jaar kan overleven?
Klopt het dat er niet voor een openconstructie gekozen is uit financiële overwegingen?
Kortom redelijkerwijs is het groene karakter van de Groene Hilledijk niet te behouden, als je de trampluslijn er probeert in te passen! Je kan alleen voor het tramplustracé over de Groene Hilledijk kiezen als je voor lief neemt dat de Groene Hilledijk en omgeving sociaal maatschappelijk geweld wordt aangedaan in de volledige wetenschap dat je daarmee een economisch kwetsbaar gebied op de schop zal nemen.
Je kan alleen maar voor de inpassing van tramplus over de Groene Hilledijk kiezen als je het onvoldoende maatschappelijk draagvlak ter plekke negeert en als je je afsluit voor het ongenoegen van bewoners en winkeliers rondom de Groene Hilledijk.
Je kan alleen voor een Groene Hilledijk tracé kiezen door willens en wetens het alternatieve tracé consequent te negeren. Je kan je zoals wethouder Janssens achter een door jezelf opgeworpen muur van verschuilen: het is dit tracé of het is in het het geheel geen tracé.
En die muur is opgeworpen door de kostendekkingsgraad van het Groene-Hilledijk tracé als alles overschaduwend argument op te blazen, terwijl het iets in kostendekkingsgraad minder scorende Vreewijk tracé bewust gebagatelliseerd is… 47,5 procent!
Klopt het dat de kostendekkingsgraad van het Groene Hilledijk tracé zo hoog is, omdat er geen ruimte voor de fiets overblijft?
En vinden we het wenselijk dat voor de kostendekkingsgraad bus 77 opgeheven wordt, die nu Katendrecht, de markt in de Afrikaander wijk, Zuidwijk, Pendrecht en Charlois ontsluiten en met elkaar verbindt? Kunnen we het redelijkerwijs goedvinden dat de komst van tramplus op de Groene Hilledijk dus ten koste gaat van de fijnmazigheid van ons openbaar vervoersnet op Zuid?
Op dit moment scoort onze tramplus trots van Rotterdam tram 20 nog onder de 40 procent… Tram 20 die op sommige moment tjokvol zit, en niet voller kan dan dat…
Hoe krijg je een tjokvolle tram nog voller? Maar laat mij niet tot die onevenredig scheefgetrokken discussie vervallen die de hele procedure oneigenlijk heeft gedomineerd… De SP fractie is - alles overwegende - ervan overtuigd dat het alternatieve Vreewijktracé een goede directe verbinding is tussen Carnisselande en het centrum van Rotterdam…
Een verbinding die evengoed door de Barendrechters gebruikt zal worden. Het is ons die drie minuten meer op de duur van het vervoer van de Barendrechter naar het centrum waard. Zeker als we daarmee kunnen kiezen voor het behoud en als het even kan voor de versterking van de Groene Hilledijk in sociaal maatschappelijk en economisch opzicht.
Opdat de Barendrechter er juist voor kiest dat hij bij de halte Randweg voor de voor de Bas van der Heijden uitstapt om zijn boodschappen te doen op de Groene Hilledijk. En ik ben ervan overtuigd dat de Barendrechter het er ook wel voor over heeft, zolang hij maar de zekerheid heeft dat de tram hem komt ophalen, en hem naar zijn bestemming brengt in de tijd die de tram er zonder vertragingen over hoort te doen…
Voorzitter, Alles overwegende moeten we als SP-fractie redelijkerwijs het voorstel van het college amenderen, zodat de raad de keus krijgt alsnog te kiezen voor het Vreewijktracé.

Ik had dit amendement voorbereid, maar zo ook de heer Bolsius van het CDA. Het amendement dat hij voor de tweede termijn achter de hand houdt, heb ik namens de SP-fractie mede ondertekend.

Mathijs Spaas, E-mail

U bent hier