Integrale tekst, uitgesproken door Matijs Spaas op 14 juni 2001, tijdens het raadsdebat over de inpa...
Integrale tekst, uitgesproken door Matijs Spaas op 14 juni 2001, tijdens het raadsdebat over de inpa...
Nieuws Archief
Integrale tekst, uitgesproken door Matijs Spaas op 14 juni 2001, tijdens het raadsdebat over de inpassing van de Carnisselandelijn op de Groene Hilledijk.
Voorzitter
In tegenstelling
tot de VVD zal ik niet het ene rapport niet weg willen cijferen met het
andere.
Dat is slechts gehakketak over twee rapporten. Alhoewel ik de stellige
indruk heb dat het onderzoeksbureau Goudappel Coffeng meer naar de RET
heeft geluisterd, dan naar andere burgers die in de directe omgeving van
de Groene Hilledijk wonen en werken.
Want dat mogen we niet vergeten: het gaat hier om mensen, omwonenden en
winkeliers van de Groene Hilledijk. Het gaat hier om een wijk. En als
u luistert, dan heeft u al vaker van hen een oorverdovend NEE gehoord!
(Noot: PvdA raadslid Peet had een oordovend nee gehoord van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat op de vraag of minister Netelenbos een Vreewijktracé
zou financieren als het niet de 50 % kostendekkingsgraad haalt, CDA raadslid
Bolsius had van dezelfde ambtenaar gehoord dat het zwaarwegend, maar niet
onoverkomelijk was.)
Voorzitter, Je kan alleen maar kiezen voor een tramplustracé over
de Groene Hilledijk als je voor lief neemt dat het ten koste gaat van
de huidige bomen, en als je voor lief neemt dat er geen daaraan gelijkwaardig
groen ervoor terug kan komen.
Ik ben dan ook blij met de uitlatingen van wethouder Kuiper vandaag in
het Rotterdams Dagblad dat sloop voor nieuwbouw zou moeten wijken voor
sloop voor stadsnatuu r.
Ik ga ervan uit dat deze milieubewuste biecht ook opgaat voor een aan
te leggen tramtracé, zodat de Groene Hilledijk groen kan blijven wanneer
we voor het alternatieve Vreewijktracé kiezen.
Immers - om met wethouder Kuiper te spreken - de leefbaarheid zou ons
alle veel waard moeten zijn.
Graag verneem ik nog hoeveel investeringskosten er uiteindelijk
voor de trambaanconstructie nodig zou om de bomen op de Groene Hilledijk
te behouden?
Klopt het dat de trambaanconstructie waarvoor het dagelijks bestuur
van de deelgemeente Feijenoord heeft gekozen, een gesloten constructie
is
in de wetenschap dat geen enkele boom het drie jaar kan overleven?
Klopt het dat er niet voor een openconstructie gekozen is uit financiële
overwegingen?
Kortom redelijkerwijs is het groene karakter van de Groene Hilledijk niet
te behouden, als je de trampluslijn er probeert in te passen! Je kan alleen
voor het tramplustracé over de Groene Hilledijk kiezen als je voor lief
neemt dat de Groene Hilledijk en omgeving sociaal maatschappelijk geweld
wordt aangedaan in de volledige wetenschap dat je daarmee een economisch
kwetsbaar gebied op de schop zal nemen.
Je kan alleen maar voor de inpassing van tramplus over de Groene Hilledijk
kiezen als je het onvoldoende maatschappelijk draagvlak ter plekke negeert
en als je je afsluit voor het ongenoegen van bewoners en winkeliers rondom
de Groene Hilledijk.
Je kan alleen voor een Groene Hilledijk tracé kiezen door willens en wetens
het alternatieve tracé consequent te negeren. Je kan je zoals wethouder
Janssens achter een door jezelf opgeworpen muur van verschuilen: het is
dit tracé of het is in het het geheel geen tracé.
En die muur is opgeworpen door de kostendekkingsgraad van het Groene-Hilledijk
tracé als alles overschaduwend argument op te blazen, terwijl het iets
in kostendekkingsgraad minder scorende Vreewijk tracé bewust gebagatelliseerd
is
47,5 procent!
Klopt het dat de kostendekkingsgraad van het Groene Hilledijk tracé
zo hoog is, omdat er geen ruimte voor de fiets overblijft?
En vinden we het wenselijk dat voor de kostendekkingsgraad bus
77 opgeheven wordt, die nu Katendrecht, de markt in de Afrikaander wijk,
Zuidwijk, Pendrecht en Charlois ontsluiten en met elkaar verbindt? Kunnen
we het redelijkerwijs goedvinden dat de komst van tramplus op de Groene
Hilledijk dus ten koste gaat van de fijnmazigheid van ons openbaar vervoersnet
op Zuid?
Op dit moment scoort onze tramplus trots van Rotterdam tram 20 nog onder
de 40 procent
Tram 20 die op sommige moment tjokvol zit, en niet voller
kan dan dat
Hoe krijg je een tjokvolle tram nog voller? Maar laat mij niet tot die
onevenredig scheefgetrokken discussie vervallen die de hele procedure
oneigenlijk heeft gedomineerd
De SP fractie is - alles overwegende -
ervan overtuigd dat het alternatieve Vreewijktracé een goede directe verbinding
is tussen Carnisselande en het centrum van Rotterdam
Een verbinding die evengoed door de Barendrechters gebruikt zal worden.
Het is ons die drie minuten meer op de duur van het vervoer van de Barendrechter
naar het centrum waard. Zeker als we daarmee kunnen kiezen voor het behoud
en als het even kan voor de versterking van de Groene Hilledijk in sociaal
maatschappelijk en economisch opzicht.
Opdat de Barendrechter er juist voor kiest dat hij bij de halte Randweg
voor de voor de Bas van der Heijden uitstapt om zijn boodschappen te doen
op de Groene Hilledijk. En ik ben ervan overtuigd dat de Barendrechter
het er ook wel voor over heeft, zolang hij maar de zekerheid heeft dat
de tram hem komt ophalen, en hem naar zijn bestemming brengt in de tijd
die de tram er zonder vertragingen over hoort te doen
Voorzitter, Alles overwegende moeten we als SP-fractie redelijkerwijs
het voorstel van het college amenderen, zodat de raad de keus krijgt alsnog
te kiezen voor het Vreewijktracé.
Ik had dit amendement voorbereid, maar zo ook de heer Bolsius van
het CDA. Het amendement dat hij voor de tweede termijn achter de hand
houdt, heb ik namens de SP-fractie mede ondertekend.
Mathijs Spaas, E-mail