Vragen Wednesday Night Skate

25 april 2001

Vragen Wednesday Night Skate

Betreft: schriftelijke vragen en tevens verzoek tot agendering in de raadsvergadering van 10 mei

Rotterdam, 25 april 2001

Gisteren is in de media (Rotterdams Dagblad, Radio en TV Rijnmond) bekend geworden dat door onvoldoende sponsorgelden het evenement Wednesday Night Skate dit jaar niet plaats zal vinden. De SP zal het heel erg betreuren wanneer dit evenement niet door zou kunnen gaan tijdens het Europees Culturele Hoofdstadjaar.
Immers: Rotterdam is vele steden. In dat opzicht kunnen we het ons niet veroorloven dit evenement voor dit jaar te verliezen.
Rotterdam verdient het om acht woensdagavonden nadrukkelijk skatestad te zijn. Daarom heeft de SP fractie de volgende vragen:

1) Kunt u uitleggen waarom het evenement Wednesday Night Skate vooralsnog op onvoldoende steun van de gemeente kan rekenen? Dit terwijl het CHIO wel een garantiesubsidie van 750.000 gulden heeft gekregen.

2) Klopt het dat zowel het Wednesday Night Skate als het CHIO, beide particuliere initiatieven, te laat hun subsidieaanvraag bij de gemeente in hebben gediend? Kloppen de berichten dat Wednesday Night Skate het subsidieverzoek in oktober 2000 heeft gedaan en de organisatie van het CHIO in januari 2001?

3) Kunt u uitleggen waar de essentiële verschillen liggen om wel het CHIO een afdoende garantiesubsidie te verstrekken, en niet het Wednesday Night Skate-evenement?

4) Kunt u uitleggen in het licht van de vorige vragen en uw antwoorden hierop, waarom Wednesday Night Skate op slechts één tiende (ƒ75.000,-) subsidie kon rekenen in vergelijking met het CHIO (ƒ750.000,-), terwijl bij de bespreking van de subsidietoekenning voor het skate-evenement al duidelijk was dat het bedrag onvoldoende zou zijn?

5) Waarom werd door de gemeente niet toegestaan het Wednesday Night Skate-evenement zijn begin- en eindpunt te vinden bij het skatepark op de West Blaak (immers de omliggende bedrijven hebben hun bezwaren tegen het skatepark uiteindelijk laten varen, en het skate-evenement zou plaatsvinden in de avonduren waarop de bedrijven nagenoeg niet gebruikt zouden worden).

6) Bent u van plan om zich tot het uiterste in te zetten om het "Wednesday Night Skate"-evenement in 2001 door te kunnen laten gaan (een afdoende financiële garantiesubsidie, een toestemming het skatepark als begin- en eindpunt voor het evenement)?

U begrijpt dat de SP-fractie vindt dat het skate-evenement dit jaar doorgang moet krijgen.
Omdat het al voorbij vijf voor twaalf lijkt, hoop ik dat u inmiddels het initiatief heeft genomen zich hier voor in te zetten. Ik verzoek u dringend om Wednesday Night Skate voor de raadsvergadering van 10 mei te agenderen. Ik verwacht dat u mijn vragen dan ook nog voor 10 mei kunt beantwoorden, opdat Rotterdam niet dit jaar een uniek evenement zal moeten missen waaraan meer dan 100.000 mensen passief en actief plezier hebben.

In afwachting op de antwoorden en honorering van mijn verzoek, Mathijs Spaas, SP gemeenteraadslid

Zie ook Persberichten