Sp organiseert 'free mumia'-avond

Persberichten Archief

SP ORGANISEERT 'FREE MUMIA'-AVOND

25 februari 2001

De Rotterdamse SP-afdeling organiseert in samenwerking met de Mumia Steungroep Rotterdam op vrijdag 30 maart a.s. een infomatie/videoavond over Mumia Abu Jamal, de zwarte activist die sinds 1982 onschuldig in de dodencel zit in de VS.

Mumia Abu Jamal is sinds zijn jeugd aktief tegen racisme en politiegeweld, eerst als lid van de Black Panthers en later als journalist. In die hoedanigheid maakte hij vele vijanden binnen de politie en het justitioneel apparaat;
hij werd dan ook jarenlang in de gaten houden door de FBI.
Uiteindelijk zagen zijn vijanden hun kans toen ze hem in 1981 een moord in de schoenen konden schuiven. Ondanks alle bewijzen dat Mumia slechts getuige was van de moord en deze niet gepleegd kan hebben,
werd hij toch ter dood veroordeeld.
Nu zijn er meer mensen in de VS ter dood veroordeeld terwijl ze onschuldig zijn; ook is hij niet de enige politieke gevangene in de VS. Maar hij is wel de enige persoon die om politieke redenen geëxecuteerd dreigt te worden. Zijn zaak maakt nog eens duidelijk dat de VS helemaal niet de grote voorvechters van vrijheid en democratie zijn, maar dat mensen die zich durven verzetten tegen het systeem er keihard onderdrukt worden.
Sinds zijn veroordeling is er actie gevoerd om Mumia vrij te krijgen. Inmiddels bestaat er een wereldwijd netwerk van 'Free Mumia'-groepen. Door wereldwijde acties te organiseren kon dit netwerk in 1995 voorkomen dat Mumia geëxecuteerd werd. Binnenkort verschijnt Mumia opnieuw voor de rechter, om een nieuw proces aan te vragen.
Op deze 'Dag X' zal er opnieuw internationaal geprotesteerd worden.

Vrijdag 30 maart zal er een videofilm over Mumia vertoond worden. Ook zal er volop gelegenheid tot discussie zijn.
Iedereen die belangstelling heeft is welkom vanaf 19.30 uur in het pand van de Rotterdamse SP, Agniesestraat 36a, we starten de avond om 20.00 uur.
Meer informatie: SP afdeling Rotterdam (010-2435010) en Mumia Steungroep Rotterdam, Monica 010-4781319, of E-mail