h

Opiniestuk: Niet nog meer reclame

7 december 2020

Opiniestuk: Niet nog meer reclame

Vorig week werd duidelijk dat de RET van plan is om reclames te laten plaatsen in de Rotterdamse metrotunnels. Het idee is dat passagiers van de metro tijdens een rit flitsende reclames te zien krijgen, terwijl ze door donkere tunnels rijden. Het zou om een ‘experiment’ gaan, schrijft het AD. De opbrengst van de verkoop van de reclameruimte zou voor de RET een extra bron van inkomsten zijn. De SP fractie heeft grote vraagtekens bij dit experiment met flitsende tunnelreclames tijdens metroritten.

Rotterdam is nu al de stad met de meeste reclames in de openbare ruimte. Het straatbeeld wordt op veel plekken al beheerst door opdringerige commercie, zoals bijvoorbeeld het grote verlichte billboard tegenover het Centraal Station dat de ruimtelijkheid van het ontwerp ervan overheerst. Op allerlei groenperkjes staan borden met de sponsors ervan. Vorig jaar heeft de SP al vragen gesteld over lichtpalen die waren gesponsord door een restaurantketen. Toen vroegen we ons af of de gemeente licht kreeg in ruil voor reclame. Nu vragen we ons af of de RET niet, gedwongen door bezuinigen, metroritten bekostigt door zo veel mogelijk reclames te plaatsen.

En het zijn ook niet zomaar reclames, maar opdringerige beelden. Op een video op de website van het AD is te zien dat er uit het niets aan de zijkanten van de tunnel grote en bewegende beelden van een horloge verschijnen. Niet iedereen kan dit ervaren als prettig en de reclames als (licht)hinder zien. Mogelijk kan zulke plots verschijnende reclame ook als schokkend worden ervaren.

Dat roept vragen op. Heeft het college überhaupt overwogen dat bewegende reclames in metrotunnels als onwenselijk kunnen worden ervaren? Dat dit experiment de beleving van een metrorit aanzienlijk kan beïnvloeden en mogelijk schadelijk kan zijn? Is onderzocht bij de gebruikers van de metro of zij willen worden onderworpen aan dit soort experimentele lichtflitsen, en hebben ze de mogelijkheid daarvan af te zien? Als dit soort onderzoek is gedaan, moet het college dat openbaar maken. Als het niet is gedaan, zou het alsnog moeten gebeuren.

Reclame vraagt aandacht en heeft als doel mensen te prikkelen. Rotterdam heeft als stad al veel te maken met mensen die „overprikkeld” en „afgeleid” zijn. Met de recente Black Friday drukte zagen we dat mensen zelfs blind en doof zijn geworden voor belangrijke waarschuwingen. Niet gek dat dit gebeurt als onze stad zoveel holle reclame-uitingen toelaat die alleen maar aanzetten tot consumptie. De SP fractie is van mening: Genoeg is genoeg!

De overkoepelende vraag is natuurlijk of het college het met de SP eens is dat de stad gebaat zou zijn met minder, en minder agressieve reclame-uitingen. De enige die daar paal en perk aan kan stellen is het college, en dat zou het college ook moeten doen.

, fractievoorzitter SP Rotterdam

U bent hier