h

Bij het maken van de nieuwe tramplannen is Rotterdam de reizigers vergeten

6 april 2023

Bij het maken van de nieuwe tramplannen is Rotterdam de reizigers vergeten

AD: 'Bij de nieuwe tramplannen zijn de gebruikers vergeten, constateert Just Hovens Greve. Hij is burgerraadslid namens de SP in Rotterdam: ,,Zelden werden zoveel inwoners, zo makkelijk uitgesloten.’

Op papier lijkt het plan ‘Toekomstvast Tramnet 2030’ een mooie vooruitgang. De Nieuwe Binnenweg ziet er op de tekening opgeruimd uit, zo zonder tram. Bloembakken vrolijken de boel op. Op de Bergse Dorpstraat heeft een bakfiets alle ruimte. Van de bijna 17.000 dagelijkse tramreizigers is geen spoor meer te bekennen. Ze zijn uitgegumd door beleidsmakers.

Als het aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en het Rotterdamse college ligt, worden tramlijnen deels geschrapt en kan 5 procent van de tramstellen in de uitverkoop. Een ontmanteling van het ‘dure’ tramnet voor beter rendement. Maar bij een publieke dienst, zoals het openbaar vervoer, moet niet het rendement voorop staan maar het belang voor zijn inwoners. En die worden in dit plan vergeten.

Succesvolle sociale lijn

Tramlijn 4 is in Rotterdam-West populair voor korte ritjes. Niet elk uur van de dag rendabel, wel voor vele gebruikers de enige optie voor het bezoek aan familie, de dokter of markt. Het is daarmee een succesvolle sociale lijn met haltes op instaphoogte, zodat inwoners mee kunnen doen aan de maatschappij. Maar de Nieuwe Binnenweg is volgens het plan onveilig door auto-overlast en daarom moet de tram weg. Volgt u het nog?

Duizenden handtekeningen zijn verzameld om de tram te behouden, maar burgemeester en wethouders zijn doof voor argumenten.

De buurt weet wel beter. In 2004 werd de tram al eens weggehaald. De omzet van winkeliers kelderde met 36,5 procent. De fout werd erkend, een half jaar later was de tram terug.
Veilig en toegankelijk

Het is niet ingewikkeld. Behoudt de tram en maak de straat eenrichtingsverkeer voor auto’s, dát is veilig en toegankelijk.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) berekende dat 400 meter de maximaal acceptabele loopafstand is naar een halte. In het plan is het tram-alternatief straks wel 600 tot 800 meter lopen. Dat is dus geen alternatief, maar een beleidskeuze voor vervoersarmoede. De keuze om een grote groep mensen niet meer mee te laten doen in Rotterdam. Volgens de Autoriteit Consument & Markt heeft de RET van de stedelijke vervoerders nu al het hoogst aantal klachten over toegankelijkheid. Bij zulke afstanden haken reizigers af en blijven noodgedwongen thuis.

Uitgesloten

En die beleidskeuze is niet alleen voor Rotterdam-West gemaakt. Ook Kralingen, Spangen, Hillegersberg en het Scheepvaartkwartier zijn volgens burgemeester en wethouders niet langer ‘tramwaardig’. Loopafstanden worden ‘hier dan wel wat langer’, is de conclusie. Zelden werden zoveel inwoners, zo makkelijk uitgesloten.

Vervoersarmoede begint een patroon te worden in Rotterdam. Vorig jaar verloor Heijplaat de verbinding met de waterbus en Rozenburgers hebben al ruim een half jaar geen fatsoenlijke veerpont. Het is de hoogste tijd dat dit patroon wordt doorbroken. Iedereen in Rotterdam moet mee kunnen doen. Laten we beginnen met het opnieuw inkleuren van tramlijn 4, 7 en 8. Die bloembakken komen later wel.

U bent hier