Kandidaten 2010: Jessica van Ruitenburg

“Rotterdamse bevolking is geen bedreiging maar een kans”

Jessica van Ruitenburg is 29 jaar en woont in een knus, groen deel van Blijdorp. Ondanks haar drukke baan als medewerker van Tweede-Kamerlid Agnes Kant, maakt ze graag tijd voor actie in Rotterdam.
“Met een groep SP’ers zijn we eens een dag aan de slag geweest bij Van Harte Resto in Schiemond, waar mensen met een laag inkomen voor weinig geld kunnen eten. We maakten en serveerden de maaltijd. Het voelde heel prettig om iets heel directs te doen.”

Boos maakt Jessica zich over groeiende ongelijkheid in de stad. “Mohammed in het Oude Noorden, heeft automatisch minder kansen op een succesvol gezond leven dan Mark uit Hillegersberg. Dat gaan we aanpakken wanneer we straks Rotterdam besturen.”

Weg met de Rotterdamwet
Jessica constateert dat het huidige college vooral bezig is arme mensen de stad uit te jagen. “In plaats van als bedreiging, moet de Rotterdamse bevolking als kans gezien worden. Die Rotterdamwet moet echt afgeschaft.” Met de SP in het college gaat Rotterdam weer investeren mensen, jong én oud. “In de Kamer ben ik betrokken geweest bij een voorstel van Agnes Kant, dat gemeenten verplicht maatregelen te nemen ter voorkoming van ziekte bij ouderen. Iedereen heeft recht om op een zo prettig mogelijke manier oud te worden.”