Kandidaten 2010: Leo de Kleijn

“Rotterdammers moeten meer zeggenschap krijgen over hun buurt”

Leo de Kleijn is 51 jaar, medewerker ICT bij een organisatie voor jeugdhulpverlening. Opgegroeid in de jaren zestig en zeventig maakte de zoon van de kolenboer zich los uit de tradities en beperkingen van de kerk en werd actief in de radicale jongerenbeweging: in de wereld van solidariteit met de Vietnamese bevolking en de anti-kernwapenbweging. Met een grote groep dienstplichtige militairen liep hij in 1981 in uniform tussen 400.000 mensen in de grote demonstratie tegen kruisraketten. “Bijna allemaal zijn we gespot door de inlichtingendienst en werden we terug op de kazerne gestraft. Desondanks was er een taboe doorbroken en kwam ook in het leger de discussie op gang over deze massavernietingswapens.”

Schouders eronder
Het mooiste aan Rotterdam zijn volgens Leo de Rotterdammers. “Als het even moeilijk gaat wordt er veel geklaagd, maar uiteindelijk komt altijd de veerkracht bovendrijven en gaan de schouders eronder. Rotterdammers moeten meer zeggenschap krijgen over hun eigen buurt, straat en stad.
Met de SP in het college komt er weer een wethouder van Sociale Volkshuisvesting in plaats van een wethouder van Makelaardij. Leo: “Dat betekent dat er een groot aankoop, onteigening- en renovatieplan komt voor de wijken met veel slecht onderhouden woningen en huisjesmelkers zoals in Carnisse, Tarwewijk en Mathenesse. Samen met bewoners zorgen we voor renovatie en sociaal beheer van alle wijken.”