Kandidaten 2010: Jerry Heirath

“Ondanks strubbelingen kunnen Rotterdammers best met elkaar leven”

Jerry Heirath is 48 jaar en docent wiskunde en economie, groeide op in Spangen en Middelland. “Ik heb een blijvende verbondenheid met de Rotterdammers uit deze zogenaamde achterstandswijken. Ik begrijp hun onvrede.”

Jerry is behalve bij de SP ook actief bij de VerenigingSurinaamse Nederlanders. “Met VSN zijn we reeds jaren in actie om het AOW-gat voor Surinaamse Nederlanders te herstellen. In juli hebben wij nog overleg gehad met de staatssecretaris van Sociale Zaken en verder voeren wij actie voor naleving van de afspraken in de toescheidingsovereenkomst die bij de onafhankelijkheid van Suriname met Nederland is gesloten en die veel Surinaamse Nederlanders het recht geeft om in Suriname te worden behandeld als waren zij Surinamer. Bijvoorbeeld het recht om zonder visum naar Suriname te reizen. De overeenkomst wordt echter niet nageleefd.”
Met de Vereniging van Reizigers maakt Jerry zich sterk voor het aanpakken van prijsafspraken door luchtvaartmaatschappijen op de route Suriname - Nederland. “De tarieven zijn extreem hoog in vergelijking met soortgelijke routes.”

Jerry heeft vertrouwen in de kracht van Rotterdammers. “Ondanks de strubbelingen zijn wij toch in Rotterdam nog in staat zijn met elkaar te leven. De bureaucratie op en het slecht functioneren van de afdeling SoZaWe in Rotterdam is het eerste dat hij zou willen aanpakken. “Vooral voor zieken en ouderen is de chaos op deze afdeling heerst bron van veel ellende.”