'Het kan en moet socialer' (2010)

In gesprek met Leo de Kleijn,
lijsttrekker SP Rotterdam

Leo de Kleijn

Wat wil de SP met Rotterdam?

"Een stem op de SP op 3 maart is een stem voor een nieuwe, sociale koers voor Rotterdam. De economische crisis zal in Rotterdam grote gevolgen hebben: als we niets doen worden veel Rotterdammers armer of werkloos. Het kabinet bezuinigt al dit jaar op onderwijs, veiligheid en zorg. De crisis wordt als excuus gebruikt om de AOW-leeftijd te verhogen naar 67 jaar. De rekening van de crisis wordt niet gelegd bij de veroorzakers ervan, maar bij de mensen die het toch al moeilijk hebben.
Dat stelt ons voor de keuze: gaan we door met 'ikke, ikke en de rest kan stikken' of gaan we het samen doen? Die keuze kunnen we nu maken."

Ook in Rotterdam?

"Wat landelijk gebeurt, zie je ook in Rotterdam. Thuiszorg en welzijn moesten gaan concurreren. Projectontwikkelaars werden gespekt met een blanco cheque van 200 miljoen euro. Topinkomens bij bedrijven waar de gemeente eigenaar van is, rijzen de pan uit.
Op 3 maart kunnen we kiezen. Bouwen we in Rotterdam alleen maar dure huizen en prestigeprojecten waar geen Rotterdammer op zit te wachten? Of investeren we in groene, gemengde wijken met betaalbare woningen? Gaan we bezuinigen op de politie of zorgen we ervoor dat de agent weer op straat komt, met kleine politieposten in de buurt? Blijven we de thuiszorg uitkleden, of maken we het menselijk en sociaal voor iedereen? De vraag is dus: kiezen we voor het beleid dat Leefbaar Rotterdam en de PvdA de laatste jaren hebben laten zien, of komt er nu een gemeentebestuur dat zich inspant voor de Rotterdammers - álle Rotterdammers?"

De SP wil dus gaan besturen?

"Wij hebben in de oppositie heel wat bereikt, door samen te werken met Rotterdammers. We hebben samen actie gevoerd voor gratis openbaar vervoer voor ouderen en voor bus 77 op Zuid - en gewonnen. We hebben met bewoners gestreden tegen sloop in onder andere Vreewijk - en resultaat geboekt. We hebben voorstel na voorstel ingediend om de thuiszorg socialer te maken - en veel binnengehaald. We laten al jaren zien dat wij opkomen voor Rotterdammers. Nu is het hoog tijd dat de SP de stad gaat besturen. We hebben er de mensen voor, we hebben er de plannen voor en onze handen jeuken!"