Deelraadsverkiezingen (2010)

De SP doet alleen in de deelgemeente Charlois aan de deelraadsverkiezingen mee.
De SP is geen voorstander van de huidige deelgemeenten, en vindt dat bewoners beter op allerlei andere manieren het eerste en het laatste woord kunnen krijgen over beslissingen die hen aangaan: bijvoorbeeld via wijkraden en buurtreferenda (lees ook ons programma over democratie). Alleen waar de leden van de SP dat willen en de SP denkt in de deelgemeente écht iets te kunnen bereiken, doen we mee.

Hieronder vind je informatie over de deelraadsverkiezingen in Charlois.

Charlois

De economische crisis zal veel inwoners van Charlois raken. Deze crisis wordt als smoes gebruikt om te bezuinigen op veel belangrijke voorzieningen, zoals welzijnswerk, de bieb, groenonderhoud en zo meer. De SP vindt dat het geld gehaald moet worden waar het zit: bij de banken, de verzekeraars en de grote projectontwikkelaars, zodat belangrijke voorzieningen voor de mensen in de wijken behouden kunnen blijven. Vindt u dat ook? Stem dan 3 maart SP.

Onze voorstellen voor een sociaal Charlois

• Echte democratie in de wijk. Over belangrijke veranderingen in de wijk moeten buurtreferenda gehouden worden, zodat u mee kunt beslissen. Bewoners moeten geld krijgen om goede ideeën uit te voeren. Deelgemeentebestuurders houden wekelijks een spreekuur en trekken vaker de wijk in.
  • Woningen mogen alleen gesloopt als de bewoners het willen; en bij sloop moeten mensen terug kunnen komen in hun eigen wijk. Huisjesmelkers worden aangepakt en de Rotterdamwet afgeschaft. Bij nieuwbouw, renovaties en in de gebouwen van de deelgemeente wordt meer rekening gehouden met duurzaamheid.
  • De buurt is de toekomst. Voorzieningen, zoals buurthuizen, de bieb en winkels moeten dichtbij zijn en blijven. Charlois verdient minimaal twee sporthallen. Onze deelgemeente is heel groen en moet dat blijven. Het Zuiderpark is een oase van rust, ruimte en sportmogelijkheden in de drukke stad en moet beschermd worden tegen de uitbreiding van Ahoy.
  • We stoppen met het opjagen van jongeren met mosquito's. Er moeten meer jongerenwerkers komen, die ook 's avonds laat werken. De buurthuizen moeten langer openblijven. Criminaliteit en overlast zullen we bestrijden en voorkómen. De wijkagent moet zichtbaar en goed bereikbaar zijn.
  • We willen dat de dienstregeling van bus, tram en metro beter op elkaar worden afgestemd en bus 77 keert in de oorspronkelijke - betere - route terug. Bus 68 naar Heijplaat moet buiten de spits vaker rijden en 's avonds moet 'ie tot later doorrijden. Ieder huishouden krijgt de eerste parkeervergunning gratis.

Onze kandidaten

1. Leo Smits, docent Nederlands als Tweede Taal

'Ik wil echte democratie in de wijk. Over belangrijke veranderingen in de wijk moeten buurtreferenda gehouden worden, zodat u mee kan beslissen.'

» Meer over Leo Smits