Jaarkrant 2008: 'De toon is veranderd,de plannen niet'

Twee jaar na de verkiezingen:

Theo Cornelissen

Theo Cornelissen (57) is fractievoorzitter van de SP in Rotterdam. Samen met Josine Strörmann en Leo de Kleijn voert hij vanuit de gemeenteraad waar nodig hard oppositie, tegen het gemeentebestuur (college) van PvdA, GroenLinks, CDA en VVD.

Waarom zit de SP eigenlijk niet in het college?

'De SP wil graag Rotterdam besturen. Dan moet er wel echt iets veranderen en dat wilden de andere partijen in 2006 niet. Ik wilde geen wethouder worden om duizenden goede en betaalbare huizen te moeten slopen. Net zoals Agnes Kant niet bij Balkenende gaat aanschuiven om de zorg af te breken. Bovendien wilde de VVD niet samen met de SP in het gemeentebestuur, en koos de PvdA voor de VVD. Bij de verkiezingen in 2010 moeten we dus nog groter worden, zodat de anderen niet meer om ons heen kunnen.'

Wat vind je van dit gemeentebestuur?

'Het is vooral pappen en nathouden, net als de regering in Den Haag. Sinds 2006 is de toon veranderd: er worden mooie woorden gesproken over prachtwijken en over betrokkenheid van de Rotterdammers. Ondertussen breekt PvdA-wethouder Karakus 22.000 betaalbare woningen af om plaats te maken voor yuppen-appartementen. PvdA-wethouder Schrijer helpt mensen met een uitkering niet aan een echte baan, maar wil ze 's nachts bij de Roteb laten werken. Veel te weinig mensen kunnen terecht bij een inburgeringscursus. En er wordt ongelooflijk veel geld verspild: door geblunder bij de Museumpark-parkeergarage gaat die 350 euro per Rotterdams gezin kosten!

Er gebeuren vast ook goede dingen in de stad.

'De dingen die goed gaan in Rotterdam zijn meestal te danken aan actieve bewoners. Dankzij de SP en noodkreten van thuiszorgwerkers is de situatie in de thuiszorg beter geworden. In Charlois is na jarenlange actie van bewoners een oplossing gekomen voor bus 77. De wethouder moest door de knieën wat betreft Vreewijk: daar zijn de sloopplannen voorlopig van tafel. Actie helpt: we moedigen Rotterdammers aan om, met steun van de SP, zelf op te komen voor hun rechten.'

Wat is het eerste dat je wilt aanpakken als de SP gaat regeren?

'Het belangrijkste: Rotterdam moet weer van de Rotterdammers worden. Niet van bestuurders met mooie plannen en niet van havenbaronnen of huisjesmelkers. Dat betekent: goede huizen in leefbare, groene, schone, veilige, gemengde wijken. Er moet wat gebeuren aan de positie waarin veel Rotterdammers zitten: een te laag inkomen, te hoge huren en energieprijzen. Jongeren moeten kansen krijgen: een stageplek, een baan en een betaalbaar huisje kunnen vinden. En de veiligheid en leefbaarheid in de stad moet écht worden aangepakt.'

Dit artikel is één van de berichten in de huis-aan-huiskrant van de SP over veiligheid en leefbaarheid.